De cockpit van de MH17-Boeing werd in november 2014 geborgen ANP

De internationale luchtvaart gaat bewuster om met de risico's van vliegen over conflictgebieden sinds de vliegramp met MH17. Dat is de conclusie in een nieuw rapport van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid. Het toestel van Malaysia Airlines werd in 2014 boven Oost-Oekraïne neergehaald door separatisten, op een plek waar enkele dagen eerder incidenten met raketten waren geweest.

De raad, onder leiding van Tjibbe Joustra, riep in een eerder advies al op om informatie over conflictgebieden breder te delen. In een vervolgrapport concludeert de raad dat er vijf jaar na de ramp stappen zijn gezet om de communicatie tussen luchtvaartmaatschappijen en overheden te verbeteren.

De OVV zegt dat nu niet meer op voorhand wordt gedacht dat een opengesteld luchtruim boven een conflictgebied veilig is. Luchtvaartmaatschappijen analyseren op een meer gestructureerde wijze de risico's, en nemen die serieuzer, staat in het rapport.

De raad wijst erop dat er landen zijn die hun luchtvaartmaatschappijen actief informeren, of soms zelfs een verbod op vliegen opleggen en prijst dat informatie hierover tegenwoordig wordt gepubliceerd zodat andere maatschappijen hier ook gebruik van kunnen maken.

Omvliegen

Enkele maatschappijen hebben aan de raad laten weten dat ze eerder dan voorheen besluiten om een conflictgebied te mijden en om te vliegen, als er geen duidelijke informatie is. Ze zeggen wel dat ze behoefte hebben aan informatie met meer diepgang om tot een goede analyse te komen.

De OVV plaatst ook kanttekeningen. Zo gaan vliegtuigmaatschappijen anders om met het beoordelen van de risico's. Daardoor kan het besluit om bijvoorbeeld hoger te vliegen of om een bepaald gebied over te slaan, nog verschillen per maatschappij. Ook zegt de raad dat maatschappijen onvoldoende verantwoording afleggen over de gekozen vliegroutes.

Verder is het luchtruimbeheer van landen in oorlog nauwelijks verbeterd, zeggen de onderzoekers.

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid deed in 2015 uitgebreid onderzoek naar de ramp met vlucht MH17, waarbij 298 mensen omkwamen. De belangrijkste conclusie was dat het toestel boven Oost-Oekraïne met een Buk-raket was neergehaald. Later bleek dat separatisten erachter zaten, die gebruikmaakten van een raket van de 53ste brigade van het Russische leger. Het kabinet stelde daarop Rusland aansprakelijk.

STER reclame