Presentatie van het Joint Investigation Team van de eerste resultaten van het strafrechtelijk onderzoek naar de MH17-ramp. ANP

De 191 landen die deelnemen aan de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties hebben een akkoord bereikt over nieuwe veiligheidsafspraken na de ramp met de MH17.

De landen verplichten zich om informatie over onveilige situaties in hun eigen luchtruim te delen met de andere landen. Ook komt er een bewaarplicht voor radarbeelden, zodat die na een vliegtuigongeluk altijd beschikbaar zijn voor de onderzoekers van de ramp. Het uitwisselen van informatie van inlichtingendiensten valt niet onder deze afspraken.

Het voorstel is een initiatief van Nederland, gebaseerd op de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) die de MH17-ramp onderzocht. De twee andere landen die direct zijn betrokken bij de ramp, Maleisië en Australië, en 44 Europese landen hebben het voorstel gezamenlijk ingediend bij de luchtvaartvergadering van de VN.

Noodzakelijke stap

Staatssecretaris Dijksma is namens Nederland bij die vergadering in het Canadese Montreal. “Wereldwijd zijn er tientallen conflictgebieden en dagelijks reizen honderdduizenden mensen per vliegtuig", zegt Dijksma. "Dit is een noodzakelijke stap om al het mogelijke te doen voor veilige routes en het uitsluiten van onnodige risico’s voor passagiers.”

De burgerluchtvaartorganisatie van de VN gaat ook verder met de aanbevelingen van de OVV om duidelijk af te spreken wanneer een land zijn luchtruim moet sluiten en hoe landen en luchtvaartmaatschappijen risico-analyses moeten maken. Nederland levert daarvoor een deskundige.

Kritisch

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is kritisch over het akkoord. De VNV verwacht dat landen waar een militair conflict speelt niet altijd eerlijk informatie over hun luchtruim zullen delen. 

"Aan het openhouden van je luchtruim zijn namelijk grote politieke en commerciële belangen verbonden, zoals overvliegrechten", zegt woordvoerder Joost van Doesburg. "Bovendien is deze regelgeving niet afdwingbaar en zijn er geen consequenties aan verbonden als je het niet doet." Uitwisseling van informatie van veiligheidsdiensten van omringende landen vindt de VNV daarom betrouwbaarder.

Ook van het verplicht bewaren van radarbeelden verwacht de VNV weinig, omdat in veel conflictgebieden geen radarstations zouden zijn. De radarbeelden zijn bovendien alleen nuttig voor ongevallenonderzoek. "Dan is het dus eigenlijk al te laat", aldus Van Doesburg.

STER reclame