Minister wil dat Schiphol ook na 2020 doorgroeit, actiegroep niet verrast

Aangepast
ANP

Schiphol moet ook na 2020 blijven groeien anders verliest de luchthaven de concurrentiestrijd met andere luchtvaartknooppunten in Europa. Dat zegt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een interview met de Volkskrant.

Tot en met 2020 geldt op Schiphol een plafond van 500.000 vluchten per jaar en dat plafond is nu al bereikt. Omwonenden en milieuorganisaties willen dat het aantal vluchten tot 2023 niet verder toeneemt, maar volgens Van Nieuwenhuizen zal de luchthaven na 2020 zeker verder groeien.

Puzzel

"Het wordt een puzzel. Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet."

De groei van Schiphol ziet Van Nieuwenhuizen niet als bedreiging voor de klimaatdoelstellingen. "Het heeft geen zin om in je ­eigen land een bedrijfstak de nek om te draaien, om vervolgens te zien dat mensen vanuit België of Duitsland vertrekken. Daar schiet je voor het klimaat niets mee op."

Discriminatie

Ook Lelystad Airport gaat er volgens de minister gewoon komen. Het kabinet wil dat Lelystad een overloopluchthaven van Schiphol wordt. Vakantievluchten moeten naar Lelystad, zodat er op Schiphol ruimte komt voor intercontinentale vluchten en vrachtvluchten. Zelfstandige groei van Lelystad, door nieuwe aanbieders, was in de oorspronkelijke plannen niet de bedoeling. Maar de Europese Commissie keurde die plannen af, omdat ze in strijd zouden zijn met concurrentieregels.

"De wensen voor Lelystad zijn lastig te verenigen", zegt Van Nieuwenhuizen in de Volkskrant. "Aan de ene kant wil de Europese Commissie totaal aan het non-discriminatiebeginsel vasthouden, terwijl de ­Kamer vol gaat voor het selectiviteitsbeleid. Die eisen sluiten elkaar uit als je ze beide voor honderd procent toezegt. Ik moet dus een balans zoeken."

'Niks nieuws onder de zon'

Actiegroep Red de Veluwe is niet verrast door de uitspraken van Van Nieuwenhuizen. "Dit is niks nieuws onder de zon", zegt voorzitter Robert Tieskens in het NOS Radio 1 Journaal. "Dit is het standpunt dat de minister vanaf het begin heeft uitgedragen en daar gaat ze mee door."

Volgens Tieskens is het duidelijk waarom de minister nu hiermee komt. "De Provinciale Statenverkiezingen komen eraan en ze wil daadkrachtig overkomen. Ze moet de coalitie meekrijgen in haar plan voor de groei van Schiphol en Lelystad Airport."

Bijna botsingen

De coalitiepartijen reageren verdeeld op de uitspraken van de VVD-minister. ChristenUnie-fractievoorzitter Segers zegt: "Daar ben ik nog helemaal niet aan toe en ik deel die stelligheid niet". Volgens hem ligt alles nog op tafel en zijn er goede afspraken gemaakt in het regeerakkoord.

"We moeten eerst maar eens handhaven; de geluidsnormen, overlast en het aantal vliegbewegingen. We hebben ook nog de discussie over Lelystad, waar het allerlaatste woord nog niet over is gezegd. Dit is daarom wat mij betreft te vroeg."

D66-fractievoorzitter Jetten las het voorstel van de minister als "een campagne-interview met de VVD". Hij sluit verdere groei van Schiphol niet uit, maar vindt dat de minister eerst met de omgeving in gesprek moet over de overlast van de nachtvluchten. "Er zijn ook recent een aantal incidenten geweest met bijna botsingen van vliegtuigen. Ik denk dat de minister eerst ook de veiligheid moet oplossen, voordat ze naar de toekomst kijkt."

Volgens CDA-fractievoorzitter Buma zijn er goede afspraken gemaakt over de groei van Schiphol en Lelystad en moet er nog over gesproken worden. "Ik wil die zorgvuldigheid vasthouden."

VVD-fractievoorzitter Dijkhoff zegt de ophef over het interview niet te begrijpen. "Volgens mij hebben we afspraken gemaakt in het regeerakkoord en valt wat zij zegt daar prima binnen. Ik maak me er geen zorgen over en ben ook niet tegen groei van de luchtvaart."

STER Reclame