Goedkoop ontbijten bij Ikea nog mogelijk, maar dan moet je wel lid zijn
Een broodje, een croissant, een plakje kaas (of ham), boter, jam en een warm drankje en dat allemaal voor één euro. Het ontbijt bij de Ikea is een begrip voor veel mensen. Maar wie sinds donderdag bij de woongigant wil ontbijten, is iets meer geld kwijt dan voorheen.
Opvallend is dat vooral bezoekers zonder Ikea Family-pas duurder uit zijn. Het woonwarenhuis biedt nu twee ontbijtvarianten aan in plaats van één. Voor een croissantje en een warme drank betalen niet-leden 1,50 euro in plaats de ledenprijs van 60 cent. En wie voor een uitgebreider ontbijt gaat, telt 3,45 euro neer in plaats van 1,20 euro.
'Trouwste klanten'
De van oorsprong Zweedse winkel heeft de prijsverhoging van het ontbijtje ook online aangekondigd. "We denken dat we een eigentijdser en voedzamer alternatief hebben voor dit ontbijt, voor slechts 20 cent meer", aldus de woongigant op zijn website. Ook schrijft Ikea dat de kwaliteit van de ingrediënten nu beter is. "Zo zit er nu bijvoorbeeld een Waldkornbroodje bij in plaats van een Kaiserbroodje", zegt een woordvoerder.
Volgens de woordvoerder waren de ontbijtklanten al voornamelijk Ikea Family-leden. "Zo'n 90 procent van de ontbijtklanten is lid van Ikea Family. Dat zijn onze trouwste klanten en die willen we zoveel mogelijk gunstige prijzen aanbieden." Met de aanpassing van de prijzen wil Ikea meer mensen stimuleren om lid te worden, zegt de woordvoerder.
Mensen die lid willen worden van de Ikea Family moeten onder meer naam en adres invullen. Aankopen worden vervolgens op naam geregistreerd. "Het bestand wordt gebruikt voor het maken van statistische en algemene analyses van je aankoopgedrag. Tevens kan het bestand waarin je aankopen zijn opgenomen, worden gebruikt om je aanbiedingen te doen, tenzij je aangeeft daartegen bezwaar te hebben", schrijft Ikea op zijn website.
'Black Friday'
Op de Facebookpagina van Ikea Nederland reageren mensen verdeeld op de prijsverhoging. Sommigen vinden de keuze terecht. "De mensen die keihard staan te werken om met die drukte jullie ontbijtjes aan te kunnen bieden, moeten ook betaald worden", schrijft iemand.
Anderen zijn teleurgesteld. "We willen het oude ontbijtje terug!", reageert iemand anders. Iemand anders merkt op dat de prijsverhoging mogelijk tot minder drukte leidt. "Jammer dat het dankzij die prijzen zo ontzettend druk is tijdens het ontbijt. Het lijkt wel een Amerikaanse Black Friday."