STER

De comeback van Loeki de Leeuw is gisteravond door ongeveer 1,4 miljoen mensen gezien. Loeki was voor het eerst in vijftien jaar weer op televisie, in het reclameblok voor het NOS Journaal van 20.00 uur. "Toen Loeki in beeld kwam, dacht ik alleen maar 'yes!'. Loeki is toch een beetje mijn kindje", zegt Louise Geesink, de maker van het filmpje.

In het clipje was Loeki te zien als dj. "Dat vond ik wel toepasselijk", zegt Geesink. Want de terugkeer van de reclameleeuw is te danken aan radio-dj Jan-Willem Roodbeen die in zijn programma op NPO Radio 2 een petitie was gestart. Omdat de petitie zo vaak was getekend, bracht de STER Loeki eenmalig terug op tv.

Bekijk hier de comeback van Loeki de Leeuw:

Asjemenou: daar was Loeki de Leeuw nog één keer

Het filmpje zelf is trouwens niet nieuw, wel werd hij gisteravond voor het eerst uitgezonden op tv. "Een paar jaar geleden wilde ik weten hoe Loeki eruitziet in een moderne omgeving", zegt Geesink. "Alles werd met de hand gemaakt, ook het decor. Ik vroeg me af hoe het eruitziet als de bestaande pop geplaatst wordt in een met de computer gemaakte omgeving. We vonden het wel een geslaagde poging."

Na al die jaren leeft Loeki dus nog heel erg, merkt Geesink. "Ik ben er een beetje beduusd van. Ik heb zo veel leuke reacties gehad. Hoewel ik er een goed gevoel over had, vond ik het gisteravond toch heel spannend."

Het reclameblok had meer kijkers dan normaal, zegt een woordvoerder van Stichting Kijkonderzoek tegen het ANP. Vorige week trok hetzelfde reclameblok 1,1 miljoen kijkers. Nu waren dat er dus 1,4 miljoen. Mogelijk zaten meer mensen voor de televisie omdat vooraf werd aangekondigd dat het fragment met Loeki zou worden uitgezonden.

Louise Geesink met Loeki de Leeuw eigen foto

De vader van Louise, Joop Geesink, ontwierp Loeki de Leeuw. De pop was tussen 1972 en 2004 te zien tussen de reclames van de STER. In de filmpjes ging vaak wat mis bij Loeki, daarom zei het leeuwtje 'asjemenou'. "Die stem van Loeki is ingesproken door mijn vader", zegt Louise Geesink. Nadat haar vader was overleden, nam zij het maken van de filmpjes van hem over. Wel bleef Loeki de stem van haar vader houden. "Het was zo'n typerend stemmetje. We hebben wel even een andere stem gebruikt maar dat werkte niet."

Gisteravond hoorden mensen weer die typerende stem van haar vader op tv. "Zo was hij er zelf dus ook een beetje bij."

Carnaval Festival

Loeki de Leeuw is niet het enige werk van haar vader dat deze week in het nieuws kwam. Joop Geesink was ook de ontwerper van de attractie Carnaval Festival in de Efteling. Gisteren werd bekend dat de poppen in die attractie worden aangepast, omdat ze niet meer bij het huidige tijdsbeeld zouden passen. Die beslissing leidde tot veel kritiek op sociale media. Veel mensen vinden het onnodig dat de poppen een ander uiterlijk krijgen.

Toch is Louise Geesink het eens met de beslissing van het attractiepark. "De bedoeling van Carnaval Festival is om ieder land af te beelden met stereotypen, zodat je gelijk herkent om welk land het gaat. Ik vind het niet raar dat er dertig of veertig jaar later kritisch gekeken wordt en dat sommige stereotypen worden aangepast naar een modernere versie."

Het was volgens haar nooit de bedoeling om mensen te beledigen. "Daarom weet ik zeker dat als mijn vader nog had geleefd, hij hieraan had meegewerkt."

STER reclame