Chinezen smelten voor opa's zoektocht naar Peppa Pig
In China heeft een reclamefilmpje, waarin een opa voor zijn kleinzoon op zoek gaat naar Peppa Pig, de harten gestolen van honderden miljoenen mensen. De trailer van de nieuwste film is al ruim 400 miljoen keer bekeken.
In het filmpje krijgt de opa, die op het platteland woont, van zijn 3-jarige kleinzoon uit Peking de vraag of hij voor Chinees nieuwjaar Peppa Pig voor hem mee wil nemen. Maar de oude man heeft werkelijk geen idee wie of wat Peppa Pig is. Uiteindelijk maakt de opa van een oud motorblok een eigen versie van het roze biggetje uit de Britse animatieserie voor peuters.
Bekijk hier de zoektocht van de opa naar Peppa Pig:
Dat de video het zo goed doet in China is volgens correspondent Garrie van Pinxteren niet zo vreemd. "Het nieuwe jaar gaat het jaar van het varken worden en daarnaast missen veel mensen met het Chinese nieuwjaar de warmte van de familie. De zoektocht van de opa raakt een gevoelige snaar bij de Chinezen en legt de kloof tussen stad en platteland in China bloot."
Aandelen
Het Chinese nieuwjaarsfeest is het best te vergelijken met de manier waarop in veel landen Kerst wordt gevierd. "Iedereen moet dan met zijn allen bij elkaar zijn. Dat is heel belangrijk", zei Van Pinxteren.
Dat de trailer aanslaat in China merkt ook Entertainment One, het bedrijf achter de animatieserie. Dat zag de aandelen stijgen naar de hoogste waarde in de laatste vier maanden.
Onder vuur
Vorig jaar nog lag Peppa Pig onder vuur in China. Volgens Chinese staatsmedia omdat het diertje "ondermijnend" werd gebruikt. Peppa dook steeds meer op in korte video's op het socialemediaplatform Douyin, maar die werden allemaal offline gehaald.