Uberchauffeurs: 'Veel collega's maken te lange dagen, dat is gevaarlijk'
De afgelopen weken waren er meerdere taxichauffeurs betrokken bij dodelijke ongelukken. In drie gevallen ging het om chauffeurs van Uber. Volgens collega's zou Uber hogere eisen aan de chauffeurs moeten stellen, maar komen ongelukken ook door de lange dagen die gemaakt worden.
"Dat komt doordat de commissie van Uber te hoog is", zegt Yony (39), chauffeur in Amsterdam. "Veel jongens maken daardoor lange dagen. Ze rijden soms zeven dagen per week en tien uur per dag, omdat ze anders te weinig verdienen."
Vanmiddag zei het Verbond van Verzekeraars dat jonge taxichauffeurs relatief veel ongelukken veroorzaken. Het is daarom de vraag of verzekeraars hen in de toekomst nog wel willen verzekeren. Uberchauffeurs krijgen vaak het commentaar dat ze de hele dag met de app van het bedrijf bezig zijn om ritten binnen te halen, maar daar ziet Yony geen probleem in.
"Ik kijk alleen naar mijn telefoon als de rit binnenkomt. Als ik de klant opgehaald heb, start ik de rit aan het begin op mijn telefoon, en aan het eind doe ik ook een paar handelingen op mijn telefoon. Tijdens het rijden doe ik niets."
Blik op de telefoon
Maar niet iedereen is het daarmee eens. "Via de app krijg je ritten binnen, waardoor je constant met je telefoon bezig bent", zegt een chauffeur die liever anoniem blijft. "Als je een rit binnenkrijgt moet je op je scherm tikken om bijvoorbeeld te zien hoe ver weg de klant is. Je moet je daardoor ook op het scherm concentreren terwijl je aan het rijden bent. Dat is gevaarlijk."
Gevraagd naar een oplossing, zegt hij dat Uber zou moeten verdwijnen. "Ik doe dit alleen omdat ik geen andere keuze heb. Ze hebben de markt veroverd. Ik rij ook in een straattaxi, maar wat kan ik daar in de ochtenduren mee verdienen? Niks."
Zouaoui rijdt al 2,5 jaar voor Uber in Amsterdam en heeft er 3000 ritten opzitten. Hij vindt dat chauffeurs ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. "Na tien uur gaat de app uit, maar zover ga ik niet. Ik rij maximaal negen uur per dag, dan stop ik. Want dan ben ik ook moe." Hij ziet dat anderen daar niet altijd voor kiezen.
Eisen stellen
"Er zijn jongens die gewoon blijven doorwerken. Dat is niet goed. Je moet tussendoor ook even de auto uit om een rondje te lopen en te eten. Je moet wel even frisse lucht halen. Dat is ook belangrijk." Yony denkt dat het vooral jonge chauffeurs zijn die onverantwoord bezig zijn. "Daarom moet Uber strenger selecteren. Er moet een leeftijdsgrens komen en ze moeten bijvoorbeeld minimaal twee jaar hun rijbewijs hebben."