De Airlander 10 tijdens een testvlucht in 2016
NOS Nieuws

Groen licht voor productie kolossale zeppelins, ondanks crash prototype

Het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles (HAV) mag zeppelins gaan produceren voor de commerciële luchtvaart. Maar het prototype van de 92 meter lange Airlander 10 zal niet opnieuw vliegen, zegt de directeur van het bedrijf tegen Britse media.

De twee ongelukken met het zeppelinprototype hebben volgens topman Stephen McGlennan niets te maken met dit besluit. "Het prototype heeft zijn doel gediend als 's werelds eerste hybride luchtvaartuig", zegt hij tegen The Guardian.

De Airlander 10 is ook wel bekend als 'de vliegende kont' (the flying bum) vanwege de bilvormige achterkant:

Grootste luchtschip ter wereld moet passagiers gaan vervoeren

Het prototype van de Airlander 10 crashte in 2016 tijdens zijn tweede testvlucht. Het onderstel raakte daarbij beschadigd.

Gewonden

Een jaar later in november raakten twee mensen lichtgewond toen het gevaarte op de grond plotseling leegliep. Dat gebeurde nadat de ankers van de zeppelin het hadden begeven. Het luchtschip raakte zwaar beschadigd.

Ondanks het ongeluk bleef de Britse overheid het project steunen. In oktober gaf het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) groen licht en dat heeft nu ook de Britse Civil Aviation Authority (CAA) gedaan.

Helium

De luchtschepen maken gebruik van helikopter- en vliegtuigtechnologie. De ballonnen zijn gevuld met helium in plaats van het licht ontvlambare waterstof, zoals in het verleden gebruikelijk was.

'De vliegende kont' is oorspronkelijk door het Amerikaanse leger ontwikkeld. Als alternatief verkenningstoestel dat extra lang kan vliegen. De Airlander 10 kan 148 kilometer per uur en vijf dagen achtereenvolgend in de lucht blijven. De zes testvluchten hebben voldoende data geleverd voor de overstap van experiment naar massaproductie.

De 119 meter lange Airlander 50 heeft een maximaal laadvermogen van 60.000 kilo. Het bedrijf hoopt in 2020 de eerste zeppelins te leveren voor de passagiers- en mogelijk ook vrachtluchtvaart. Onduidelijk is nog waar ze eventueel gaan vliegen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl