NOS Nieuws

Glorietijd zeppelins herleeft: nieuw luchtschip maakt proefvlucht

Proefvlucht van de 'vliegende kont'

Het is een zeppelin die gebruik maakt van helikopter- en vliegtuigtechnologie: de Airlander 10. Gisteravond maakte het enorme luchtvaartuig een proefvlucht vanaf een Brits vliegveld bij Bedfordshire.

Het 92-meter lange luchtschip bleef 20 minuten in de lucht. Het toestel heeft een snelheid van 148 kilometer per uur, kan 10 ton vracht vervoeren en vijf dagen in de lucht blijven met een bemanning aan boord.

  • AFP
    Airlander 10 klaar voor vertrek op een vliegveld bij Bedfordshire
  • AFP
    Het luchtschip stijgt op voor de korte proefvlucht
  • AFP
    Het toestel is met 92 meter het grootste moderne luchtschip ter wereld
  • AFP
    De landing, 20 minuten na de start

Het luchtschip met de bijnaam 'the flying bum' ofwel de 'vliegende kont', werd oorspronkelijk ontwikkeld voor het Amerikaanse leger als een verkenningstoestel dat heel lang in de lucht kan blijven. In 2012 werd het gevaarte al eens getest vanaf een militaire basis in New Jersey.

Eind 2012 besloot het leger te stoppen met de ontwikkeling van het luchtschip vanwege de hoge kosten en technische problemen. Het werd verkocht aan het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles (HAV), dat een hoofdrol had gespeeld bij de bouw.

HAV bracht het toestel in onderdelen over naar Groot-Brittannië. Op een voormalige Britse luchtmachtbasis werd het toestel weer in elkaar gezet en aangepast voor doeleinden in de burgerluchtvaart, zoals communicatie en humanitaire hulpverlening. De Airlander 10 zou ook passagiers kunnen vervoeren.

Hindenburg

Met zijn 92 meter is de Airlander het grootste moderne luchtschip ter wereld, maar veel kleiner dan de beroemde zeppelins uit het begin van de twintigste eeuw, zoals de 245 meter lange Hindenburg,

De ramp met de Hindenburg in 1937

De Hindenburg ging in 1937 in vlammen op. Bij de ramp kwamen 33 mensen om. De Airlander is een veel veiliger luchtschip dan de oude Duitse zeppelin. Het gebruikt helium in plaats van het licht ontvlambare waterstof en de buitenkant bestaat uit drie lagen stof waarin onder meer Vectran is verwerkt, een materiaal dat vijf keer steviger is dan staal.

Vanaf 2018 hoopt HAV 12 Airlanders per jaar te gaan bouwen. Na de Airlander 10 wil het bedrijf een nog groter luchtschip ontwikkelen: de Airlander 50. Dat toestel moet 119 meter lang worden en 50 ton vracht kunnen vervoeren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl