Zo ziet het station Delft Zuid er nu uit NOS | Mattijs van de Wiel
NOS Nieuws Binnenland

Delft Zuid wordt het eerste klimaatneutrale station van Nederland

Het is nu nog een onooglijk station in een onooglijke omgeving. Twee perrons, een kaartjesautomaat, vertrekborden - verder niks. Een station zonder faciliteiten, zoals er zo'n driehonderd zijn in het hele land. Station Delft Zuid gaat op de schop.

De naam verandert. Het wordt Delft Campus. Er komen twee sporen bij, ondertunneling en liften. Maar de belangrijkste verandering is niet zichtbaar: het wordt het eerste klimaatneutrale station van Nederland.

'Dit wordt het eerste nul-op-de-meterstation van Nederland'

Om eigen stroom op te wekken krijgt het station een innovatieve overkapping. Van bovenaf gezien lijken het de vleugels van een straaljager. "Het bijzondere is dat er geen zonnepanelen op komen te liggen", zegt John Voppen van ProRail. "Maar het dak zelf is gemaakt van alleen maar zonnecellen." Het wekt veel meer stroom op dan gebruikelijke zonnedaken.

Vergeleken met de stroom die nodig is om de treinen te laten rijden stelt het verbruik van zo'n klein station niet veel voor. Maar de treinen rijden al klimaatneutraal, op Hollandse windenergie. "En vergis je niet", zegt Voppen. "Alleen al de vier liften die er komen om het toegankelijker te maken voor mindervaliden verbruiken in een jaar al evenveel stroom als twintig huishoudens in één jaar."

Geen van de reizigers die op deze druilerige ochtend op hun trein staan te wachten had eerder nagedacht over het energieverbruik van het station. Prachtig als het klimaatneutraal wordt, zeggen ze. Maar ze hebben zelf andere behoeften: beschutting, het liefst een verwarmde wachtkamer en koffie.

Die faciliteiten komen er voorlopig niet, zegt John Voppen. Daarvoor stappen er nu nog te weinig mensen iedere dag in en uit. "Maar als het heel succesvol wordt, als er genoeg mensen komen, dan komt die koffie er wel."

John Voppen van ProRail ondertekent de realisatieovereenkomst NOS | Mattijs van de Wiel

STER reclame