Mogelijk toch nieuwe maatschappijen op Lelystad Airport
Lelystad Airport wordt mogelijk toch opengesteld voor vliegmaatschappijen die niet op Schiphol vliegen. Tot nu toe was zelfstandige groei van het vliegveld onbespreekbaar voor het kabinet. De uitbreiding van Lelystad Airport was alleen bedoeld om vakantievluchten over te nemen van Schiphol.
Maar minister Van Nieuwenhuizen (VVD) werd daarover onlangs op de vingers getikt door de Europese Commissie. Die gaat niet akkoord met het voorstel van de minister om op Lelystad alleen maatschappijen toe te laten die van Schiphol komen.
Daarom schrijft Van Nieuwenhuizen nu aan de Kamer dat ze met wijzigingen in het plan zoekt naar een "balans tussen de markttoegang van nieuwe gegadigden en het oorspronkelijke doel om Lelystad Airport te laten functioneren als overloopluchthaven van Schiphol".
Dit gaat tegen alle gemaakte afspraken in.
Jules van der Weerd van actiegroep Hoog over Wezep reageert woedend tegen Omroep Gelderland. "We worden gewoon belazerd. Dit gaat tegen alle gemaakte afspraken in. Lelystad zou een beperkt aantal vakantievluchten van Schiphol overnemen en zeker niet autonoom groeien." Hij hoopt dat coalitiepartijen D66 en ChristenUnie hun woord nakomen en tegen onafhankelijke groei van de luchthaven blijven.
Het ontwerpbesluit van de uitbreiding van Lelystad Airport wordt op 11 januari openbaar. Vanaf dan hebben betrokkenen zes weken de tijd om bezwaar te maken. De opening van het vliegveld is al twee keer uitgesteld en staat nu gepland voor april 2020.