Tienduizend privacyklachten bij Autoriteit Persoonsgegevens

ANP
Geschreven door
Joost Schellevis en Roselien Herderschee

In een halfjaar tijd heeft de Autoriteit Persoonsgegevens bijna 10.000 privacyklachten ontvangen. Die zijn ingediend op basis van de Europese privacywet, die op 25 mei in werking trad.

Mensen klaagden over organisaties en bedrijven die geen inzage wilden geven in opgeslagen persoonlijke informatie. Onder de nieuwe Europese privacywet hebben mensen het recht om dit soort informatie in te zien, zo nodig aan te passen en soms zelfs te laten verwijderen. Een op de drie klachten ging over bedrijven die daar niet goed mee omgingen.

Ook klagen veel mensen over bedrijven die te veel informatie verzamelen, of bedrijven en organisaties die privégegevens doorsluizen naar andere organisaties.

Gegevens inzien

Als bedrijven of andere organisaties informatie over jou hebben, heb je het recht om die informatie gratis op te vragen. Privacy-organisatie Bits of Freedom heeft de tool 'My Data done Right' gemaakt, waarmee je makkelijk een verzoek kunt opstellen om informatie op te vragen.

In een op de drie gevallen nam de Autoriteit Persoonsgegevens contact op met het betrokken bedrijf, omdat er werd vermoed of vastgesteld dat de organisatie de wet overtrad. Het bedrijf werd dan gewezen op de regels en gemaand zijn leven te beteren.

Naar zo'n honderd klachten over elf bedrijven, werd een onderzoek gestart. Die bedrijven kunnen op grond van de nieuwe privacywet flinke boetes krijgen.

Om welke bedrijven het gaat, wil de toezichthouder niet zeggen. "Het is heel divers, het gaat om bedrijven en overheden", zegt een woordvoerder.

BKR

De Autoriteit Persoonsgegevens zei eerder tegen de NOS onderzoek te doen naar het BKR. Die organisatie, die bijhoudt welke schulden en betalingsachterstanden miljoenen Nederlanders hebben, houdt zich volgens juristen niet aan de privacywet, omdat het onnodige drempels opwerpt bij het opvragen van je gegevens.

Het onderzoek richt zich bijvoorbeeld op een 'cookiemuur', waarbij een website alleen kan worden bezocht als een bezoeker akkoord gaat met het plaatsen van advertentiecookies. Ook lopen er onderzoeken naar de beveiliging van medische gegevens, de beveiliging van overheidsinformatie en verkoop van privégegevens.

Een derde van alle klachten werd afgedaan met informatie over hoe een klager zijn probleem zelf met de betrokken organisatie kan oplossen. Volgens de privacywaakhond blijkt dat voor veel klachten niet voldoende.

Dienstverleners

Nederlanders klaagden het meest - 41 procent - over dienstverleners, zoals winkeliers en nutsbedrijven. Ook over ict-bedrijven en overheden werd relatief vaak geklaagd. Mensen waren minder snel geneigd om te klagen over onderwijsinstellingen en de politie.

Een klager bij de Autoriteit Persoonsgegevens ageerde bijvoorbeeld tegen een energiebedrijf dat aan zijn of haar nummer was gekomen via een tussenhandelaar. In dat geval had het energiebedrijf dat niet mogen doen, oordeelt de Autoriteit Persoonsgegevens. Om welke energieleverancier het gaat, wordt niet vermeld.

Ook werd er een klacht ingediend over een zorginstelling. De broer van de klager werkte daar en bleek herhaaldelijk toegang te hebben gekregen tot het medisch dossier van de klager. Ook nadat de instelling maatregelen beloofde, gebeurde dat opnieuw. De zorginstelling moet zijn leven beteren, vindt de privacywaakhond.

STER Reclame