Australische miljardair: Titanic II gaat toch varen, mogelijk al in 2022
Het plan om de Titanic op ware grootte na te bouwen is na jaren vertraging weer nieuw leven ingeblazen. Het iconische schip moet in 2022 te water worden gelaten.
De Titanic II is een idee van de Australische zakenman Clive Palmer. Hij kondigde het plan in 2012 al aan. De replica die in China gebouwd zou worden, moest in 2018 zijn eerste reis maken. In 2015 werd het project echter stilgelegd vanwege een financieel conflict tussen Palmers mijnonderneming Mineralogy en het Chinese bedrijf Citic.
Eind vorig jaar bepaalde een Australische rechter dat het Chinese bedrijf 150 miljoen dollar moet betalen. Het juridische gevecht is nog niet voorbij, maar Palmer zegt dat de overwinning hem ertoe heeft aangespoord het project weer op te pakken. Deze week kondigde hij aan dat zijn cruisebedrijf Blue Star Line begin volgend jaar een Europees hoofdkwartier zal openen, waarschijnlijk in Parijs.
De replica van het schip moet op de originele route van Titanic gaan varen, tussen het Britse Southampton en New York. De eerste reis zal echter van Singapore naar Dubai gaan, meldt CruiseArabia. Palmer stelde dat het schip in 2022 kan vertrekken, 110 jaar na de fatale eerste reis van de originele Titanic.
De Titanic II moet er precies zo uit gaan zien als zijn voorganger, compleet met het indrukwekkende trappenhuis. De negen dekken moeten plaats bieden aan 2435 passagiers. De kopie wordt wel veiliger dan het origineel. Het schip is vier meter breder om aan de moderne veiligheidsregels te voldoen en zal ook genoeg reddingsboten hebben voor alle passagiers.
Toen de Titanic in 1912 na een aanvaring met een ijsberg verging, was er maar voor 1178 mensen plek in de reddingsboten. Er waren 2224 passagiers aan boord. Zo'n 1500 mensen kwamen om het leven.
Omstreden
Niet alleen vanwege het tragische lot van de originele Titanic is het project omstreden. Palmer, in Australië onder meer bekend doordat hij grote aanplakborden met de tekst 'Make Australia Great' door het hele land heeft laten zetten, heeft zijn neef Clive Mensink als directeur van het Europese kantoor benoemd.
De neef was eerder directeur van een ander bedrijf van Palmer dat in 2016 failliet ging. Mensink verhuisde daarna naar Bulgarije en ging niet terug naar Australië om vragen van curatoren te beantwoorden. Er is een arrestatiebevel tegen hem uitgevaardigd.
Palmer zegt in een verklaring op de website van de Blue Star Line dat Mensink niet is teruggegaan omdat de curatoren zijn reiskosten niet wilden betalen.
Mocht het bedrijf de beloftes niet kunnen waarmaken, dan is er nog een tweede replica van de Titanic in aanbouw. Een andere Chinese scheepswerf begon in 2016 aan een 269 meter lange replica van het schip. Deze replica zal echter niet gaan varen, maar wordt als toeristische attractie aangemeerd in een rivier, honderden kilometers van zee. Dat schip zou in 2019 klaar moeten zijn.