Amsterdam en Tata Steel willen grote waterstoffabriek bouwen

Tata Steel ANP

Het havenbedrijf van de gemeente Amsterdam, Tata Steel en Nouryon (de afgesplitste chemietak van AkzoNobel) hebben plannen om een grote waterstoffabriek te bouwen op het terrein van Tata Steel bij IJmuiden. De fabriek moet jaarlijks 15.000 ton waterstof produceren.

Met elektrolyse (stroom) kan water worden ontleed in zuurstof en waterstof. Die laatste stof kan vervolgens gebruikt worden als (groene) brandstof, in dit geval voor de productie van staal.

40.000 huishoudens

Tata wil de waterstof gebruiken om de staalproductie te verduurzamen. Het bedrijf denkt hiermee 350.000 ton minder CO2 uit te gaan stoten. Dat is evenveel als de CO2-uitstoot van 40.000 huishoudens.

Op dit moment stoot het bedrijf meer dan 6 megaton CO2 uit. Daarmee is het na de kolencentrale van RWE in de Eemshaven de grootste vervuiler in Nederland.

De drie partijen willen in 2021 een definitief besluit over de fabriek nemen. De bouw moet dan twee of drie jaar later klaar zijn.

Waterstof wordt gezien als een belangrijke pijler van het Klimaatakkoord waarover nu onderhandeld wordt. Het kan dienen als brandstof voor de industrie, zwaar transport, maar in de toekomst ook als vervanger voor aardgas om woningen te verwarmen. Nouryon heeft hier veel ervaring mee, maar op veel kleinere schaal dan in de toekomst noodzakelijk is.

Waterstof als batterij

De verwachting is dat elektriciteitsproductie met gas en olie steeds meer vervangen zal worden door elektriciteit uit wind en zon. Maar beide bronnen kunnen fluctueren: soms waait het harder dan anders, soms schijnt de zon fel, soms helemaal niet. Om die fluctuaties op te vangen, kan waterstof worden gebruikt. Op momenten dat er veel elektriciteit wordt geproduceerd, kan deze worden omgezet in waterstof. De waterstof kan dan bewaard worden en gebruikt worden om elektriciteit te produceren wanneer dat nodig is.

STER Reclame