NOS Nieuws

Een rij van bijna een kilometer: K-popband BTS treedt op in Ziggo Dome

De immens populaire Zuid-Koreaanse popband BTS is voor het eerst in Nederland. De groep geeft vanavond een concert in de Ziggo Dome in Amsterdam en dat zal de omgeving weten ook. Honderden jongeren hebben zich vanochtend vroeg al verzameld. De rij begint bij de ingang en eindigt bijna een kilometer verderop.

In deze video vertellen fans waarom ze zo graag naar dit concert willen:

Lange rijen met BTS-fans voor Ziggo Dome

De band is ongekend populair: de kaartjes voor het concert waren binnen een half uur uitverkocht. En lang niet alle bezoekers komen uit Nederland. Ook uit onder meer Duitsland en Tsjechië zijn jongeren naar Amsterdam gekomen voor het concert, dat het begin is van de Europese tour.

BTS breekt record na record. Zo werd Blood, Sweat & Tears binnen recordtijd meer dan 50 miljoen keer op Spotify afgespeeld. En ook op YouTube scoort de band. Hun nummer DNA werd zelfs 520 miljoen keer beluisterd en bekeken op YouTube.

Ook de fans, de BTS-army, zijn goed voor een record: volgens het Guiness Book of World Records werd er meer over BTS getwitterd dan over Justin Bieber én president Trump samen.

De twee tieners Azra en Roosmarijn sliepen voorafgaand aan het optreden in een hotel. Ze staan ook al sinds vanochtend in de rij. "Het was heel druk", zegt Azra. "Er waren mensen die hier al sinds woensdag sliepen." De twee hadden 'veel geluk' met het kopen van de kaartjes. "Ik zag dat ze naar Nederland kwamen. Toen was ik al de hele dag aan het huilen en gillen. De eerste keer lukte het kopen van kaartjes niet. Maar uiteindelijk lukte het gelukkig wel."

De rijen zijn inmiddels gesplitst in groepen. Azra en Roosmarijn zitten in 'groep twee'. "Dan staan we redelijk vooraan", zegt Roosmarijn. "We moesten wel veel moeite doen. Duwen, rennen. Als de deuren straks opengaan, dan is het gewoon rennen."

Loyale groep

BTS strijdt heel erg voor de boodschap: 'kom op voor jezelf, je mag jezelf zijn', zegt mediawetenschapper Simone Driessen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Met elkaar willen ze die boodschap van BTS uitdragen, en daar strijden ze wereldwijd voor. Ze gaan met elkaar online afspreken om naar een nieuwe videoclip te kijken. Alle fans spreken een hashtag af. Op YouTube kijken ze de clip minimaal dertig keer. Doe je dat met miljoenen, dan blijf je in de top en blijf je ook als fans in de top."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl