Na Amazon gaat ook Google zijn 'slimme' speaker hier verkopen

Google presenteerde vorig jaar zijn slimme speaker AFP

Tot nu toe zijn slimme speakers een onderbelichte categorie in Nederland. Maar dat kan gaan veranderen. Google gaat vanaf eind deze maand zijn slimme speakers in Nederland verkopen. Amazon deed dat al, maar er is een belangrijk verschil: die van de zoekgigant spreekt Nederlands. Tegen die van Amazon moet je Engels praten.

Google heeft dus een voorsprong. Het is daarmee een eerste echte test of er in Nederland behoefte is aan een Nederlandse sprekende slimme speaker in je huiskamer, slaapkamer of keuken.

Smartphone in broekzak laten

Het idee van een dergelijke speaker is dat je er vragen aan kunt stellen, in plaats van dat je zaken moet opzoeken via je telefoon. Denk aan het oproepen van het weerbericht, het checken van je agenda of het doen van boodschappen. Albert Heijn gaat de slimme speakers van Google in zijn winkels verkopen.

Aan de ontwikkeling van slimme speakers wordt al een aantal jaar gewerkt. Amazon was de eerste die hiermee op de proppen kwam; dat was in 2014. In 2016 sloot Google zich aan. Volgens onderzoek van Canalys heeft de zoekgigant de webwinkel in een jaar tijd ingehaald.

Beide bedrijven hebben inmiddels meerdere modellen - die variëren in grootte en daarmee in prijsklasse. De grotere varianten hebben een beter geluid. Het doel van deze bedrijven is dat de prijs van de apparaten laag genoeg is om de gadgets uiteindelijk in zo'n beetje elke ruimte in huis te plaatsen.

Met de ontwikkeling van de speakers is er ook een nieuwe discussie omtrent privacy op gang gekomen. Moet je wel willen dat er een apparaat met microfoon van een grote Amerikaanse techreus in je huis staat? Beide bedrijven hebben altijd benadrukt dat je de microfoon uit kunt zetten en dat het apparaat pas luistert als je 'm activeert met een commando ('Hey Google' en 'Alexa'), maar niet iedereen is daar gerust op.

Alternatieven

Google en Amazon zijn niet de enige bedrijven die een 'praatpaal' hebben. Apple kondigde vorig jaar de HomePod aan, ook een soort slimme speaker, maar dan met de nadruk op het gebruik als speaker voor muziek. Daarbij werd bij de introductie het 'slimme' gedeelte van het apparaat fors bekritiseerd.

Gisteren besloot ook Facebook een duit in het zakje te doen. Het bedrijf lanceerde 'Portal', een apparaat dat vooral gericht is op videobellen en dat tegelijkertijd de slimme assistent van Amazon bevat. Het leidde direct tot veel kritiek, aangezien Facebook te maken heeft met een reeks crises omtrent privacy. Op Twitter verschenen reacties als "niet in mijn huis".

STER Reclame