Duizenden reizigers eisen geld van Ryanair

Passagiers van Ryanair op het vliegveld van Porto EPA
Geschreven door
Vincent Smit
redacteur Economie

Klanten die zeggen de dupe te zijn geworden van de stakingen bij Ryanair, hebben voor ruim 1,3 miljoen euro aan schadevergoedingen geclaimd. Dat blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij verschillende claimorganisaties. Alleen al bij EUclaim dienden bijna 4500 mensen, verspreid over Nederland, België en Duitsland een verzoek tot compensatie in.

Eerder dit jaar annuleerde de luchtvaartmaatschappij veel vluchten in Europa als gevolg van stakingen van het personeel. Tienduizenden reizigers konden niet vliegen of hadden last van vertraging. Ryanair zegt dat de claims onterecht zijn.

Juridische procedures

Volgens EUclaim reageert Ryanair opzettelijk traag. 4 procent van alle zaken van EUclaim uit 2016 lopen nog, voor 2017 gaat het om 9 procent en voor dit jaar is 72 procent van de claims nog niet uitgekeerd. "Ryanair reageert nog steeds niet op onze brieven over vergoedingen voor passagiers. Daarom moeten wij veel juridische procedures starten om de betalingen af te dwingen", zegt een woordvoerder.

De Consumentenbond maakt zich zorgen. Woordvoerder Joyce Donat: "Ryanair is notoir lastig met het uitbetalen van claims. Consumenten mogen niet de dupe zijn van een bedrijf dat zich niet aan de regels houdt." De Consumentenbond verwacht dat Ryanair z'n opstelling niet wijzigt. "Met onze Europese koepelorganisatie kijken wij of er actie ondernomen kan worden." Of dit betekent dat de Consumentenbond naar de rechter stapt, is nog niet duidelijk.

Claimorganisaties als EUclaim, Flight Claim en Airhelp dienen namens passagiers schadeclaims in bij luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor vragen zij een vergoeding, meestal 30 procent van het geclaimde bedrag. Er zijn omstandigheden waarbij een maatschappij geen vergoeding hoeft te betalen. Dit zijn buitengewone omstandigheden zoals slecht weer, stakingen van de luchtverkeersleiding of terroristische aanslagen.

Andere claimbureaus herkennen het door EUclaim geschetste beeld. Andreas Hermansson van Airhelp: "Wij zien in de periode van 1 juni tot 7 oktober een groei van 340 procent in het aantal Ryanair-claims ten opzichte van dezelfde periode in 2017." Verzekeraar ARAG laat weten dat het nog voor 400.000 euro aan claims uit heeft staan bij Ryanair.

In onderstaande video van NOSop3 wordt uitgelegd wanneer je recht hebt op compensatie bij een vertraagde vlucht.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Wanneer krijg je geld bij een vertraagde vlucht?

Ryanair noemt de duizenden claims tegenover de NOS onterecht. De maatschappij beroept zich op een recente uitspraak van een rechter in Spanje, die oordeelde dat de interne stakingen geen aanleiding zijn voor reizigerscompensatie. De uitspraak is gebaseerd op een Europese verordening (261/2004).

Maar EUclaim wijst op een andere uitspraak, van het Europese Hof van Justitie. Dat oordeelde dat passagiers wél gecompenseerd moeten worden bij stakingen van het eigen luchtvaartpersoneel. "We hebben al veel positieve vonnissen gehad en gaan ervan uit dat alle openstaande claims betaald gaan worden."

De onrust bij Ryanair drukt de winst van het bedrijf. Uit de laatste kwartaalcijfers, van afgelopen juli, blijkt dat de nettowinst daalde met meer dan 20 procent.

STER Reclame