Ryanair geeft winstwaarschuwing en schrapt Eindhoven als basis
Ryanair gaat minder winst maken dan gedacht en geeft een winstwaarschuwing af. De aanhoudende arbeidsonrust en stakingen leidden tot veel annuleringen, kosten en minder passagiers. Vooral de boekingen voor de herfstvakanties en de kerstperiode lopen terug. Daarnaast loopt de olieprijs op en kijkt Ryanair aan tegen een brandstofrekening die 500 miljoen euro hoger is.
Er werd tot nu toe uitgegaan van een winst van tussen de 1,25 en 1,35 miljard euro. Dat is nu verlaagd naar 1,1 tot 1,2 miljard.
De Ierse budgetvliegmaatschappij gaat ook schrappen in drie Europese hubs. Basis Eindhoven verliest de vier toestellen. Voortaan wordt vanuit een buitenlandse thuisbasis op Eindhoven gevlogen. Ook Bremen sluit en Niederrhein gaat naar drie toestellen. Volgens Ryanair zijn alle klanten die hiermee te maken hebben inmiddels via e-mail of sms op de hoogte gebracht.
'Angst zaaien'
Het is niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor de ongeveer 50 piloten en de 100 man cabinepersoneel die in Eindhoven zijn gestationeerd. Ryanair zegt met de piloten en het cabinepersoneel in overleg te willen om het verlies aan banen zo klein mogelijk te houden. Vanaf Eindhoven heeft de prijsvechter nu 155 vluchten per week, als de basis opgeheven wordt zijn dat er nog 130.
"We bieden onze piloten een plek aan op andere Ryanair-bases, maar omdat we te veel cabinepersoneel hebben voor de winterperiode bekijken we wat mogelijk is qua onbetaald verlof en andere maatregelen om baanverlies te beperken."
Pilotenvakbond VNV en FNV Luchtvaart zijn boos. "Ryanair moet stoppen met angst zaaien en intimideren," zegt piloten-woordvoerder Joost van Doesburg. VNV vreest de gevolgen van de sluitingsplannen van Eindhoven. "Alle vluchten met eigen personeel van basis Eindhoven zijn na 5 november niet meer te boeken, dus het is ze echt menens. Maar we zullen ons met hand en tand verzetten tegen het sluiten van de basis in Eindhoven."
Volgens Asmae Hajjari van FNV Luchtvaart moet het plan om Eindhoven te sluiten al langer op de plank hebben gelegen. "Ryanair doet dit enkel en alleen om zich niet te hoeven houden aan werknemersrechten. Het is voor ons volstrekt onaanvaardbaar dat het personeel is opgedragen binnen enkele weken te verhuizen en het werk vanaf een andere vliegbasis in Europa te hervatten of anders te worden ontslagen."