ANP

Een jaar na de aantijgingen aan het adres van Harvery Weinstein start er vandaag een landelijke actieweek om seksueel grensoverschrijdend gedrag in het uitgaansleven een halt toe te roepen. "Want er is wel veel aandacht voor dit probleem door #metoo, maar er wordt weinig actie ondernomen", zegt Ton Coenen van Kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers.

De focus rond #metoo lijkt volgens het kenniscentrum nu nog te veel op een heksenjacht: wie is de volgende die ontmaskerd wordt? Dat wordt op de voet gevolgd, maar inhoudelijk verandert er verder weinig, vindt Rutgers.

Om bewustzijn bij te brengen starten daarom poppodia, clubs en festivalorganisaties samen met Rutgers een campagne waardoor seksueel gedrag tijdens concerten en in het nachtleven beter bespreekbaard moet worden. Slogan van de campagne is 'ben je oké?'. Ton Coenen legt in het NOS Radio 1 Journaal uit waarom: "We weten dat vrouwen in het uitgaanscircuit vaak ongevraagd betast worden. Op dat moment durven ze daar soms niets over te zeggen, of doen ze dat niet omdat ze de avond met hun vrienden niet willen verpesten."

Bespreekbaar

"Daarom introduceren we de simpele vraag: 'ben je oké?' die je kunt stellen als je iets ziet gebeuren", zegt Coenen. De grens voor overschrijdend gedrag ligt bij iedereen op een andere plek. Daarom wil Coenen het met deze vraag bespreekbaar maken en voor een cultuurverandering zorgen.

Deze week is er extra aandacht voor het uitgaanscircuit; in clubs, kroegen en op festivals. Maar Coenen wil dat hier op andere plaatsen ook makkelijker over gesproken wordt. "We willen dat op scholen en thuis ook meer aandacht voor komt. De landelijke overheid zou daar meer actie toe moeten ondernemen."

STER reclame