Of je nou appt, belt of gamet: mobiel vasthouden op de fiets wordt verboden
Als het aan het kabinet ligt, is het vanaf 1 juli 2019 verboden om te bellen en appen op de fiets. De ministers Van Nieuwenhuizen en Grapperhaus hebben een voorstel klaar. Belangstellenden kunnen nu eerst hun mening geven en daarna gaat het voorstel naar de Tweede Kamer. Het verbod was al verschillende keren aangekondigd.
Van Nieuwenhuizen wijst erop dat fietsers die met hun telefoon bezig zijn een groter risico lopen op een ongeluk.
Het is nu al verboden om te appen voor automobilisten en veel andere verkeersgebruikers. Dat verbod wordt uitgebreid tot fietsers, trambestuurders en bestuurders van alle voertuigen voor gehandicapten.
Telefoongebruik enorm veranderd
Dat gebruik van een mobiele telefoon aanvankelijk niet was verboden voor fietsers, kwam door het idee dat ze vanwege hun geringe snelheid minder risico liepen.
Maar inmiddels zijn "aard (sociale media) en omvang (smartphones en databundels) van het telefoongebruik op de fiets enorm veranderd", schrijft Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Ze benadrukt ook dat het op fietspaden veel drukker is geworden en dat door de opkomst van de elektrische fiets de verschillen in snelheid zijn toegenomen.
Naast de uitbreiding van het verbod tot bestuurders van alle voertuigen wordt in de regels de term 'mobiele telefoon' uitgebreid tot 'mobiel elektronisch apparaat'. In het belang van de verkeersveiligheid is het vasthouden van een van die apparaten voor geen enkele bestuurder meer toegestaan.
De minister noemt de aanpassing "een duidelijke en consistente norm", die bovendien tegemoetkomt aan een "dringende maatschappelijke wens."
Van Nieuwenhuizen wijst erop dat volgens onderzoek fietsers zich over het algemeen wel bewust zijn van de risico's, maar dat toch de verleiding groot is om te bellen, te lezen of te schrijven. Volgens haar blijkt uit de cijfers nu niet dat veel fietsers ernstig gewond raken of overlijden door het gebruik van een telefoon. "Maar elk door appen of bellen op de fiets veroorzaakt ongeval is er een te veel."