Een hele zomer geen kleding kopen, dat is nog best lastig

Verkoop van bikini's ANP

Het moet een jaarlijks terugkerende actie worden: koop een hele zomer geen nieuwe kleding, om op die manier aandacht te vragen voor de vervuiling in de kledingindustrie.

Het Nederlandse actieplatform Collaction riep mensen op tot deze 'slow fashion summer', als tegenhanger van fast fashion. Dat is de trend waarbij winkels voor een relatief lage prijs een snel wisselend assortiment aan kleding aanbieden. Daarbij wordt gewezen naar winkels als H&M en Primark.

Zeker 2500 mensen, verspreid over de wereld, deden mee aan de actie. De initiatiefnemers komen uit Nederland. Een van hen, Ron van den Akker, had zelf moeite om het vol te houden. "Om heel eerlijk te zijn heb ik één keer moeten zondigen. Het voetbalseizoen begon en ik had geen voetbalschoenen. Ik heb gezocht naar tweedehands schoenen, maar die heb ik niet gevonden."

Ron van den Akker en deelnemer Sabrine NOS

Hoe is het om drie maanden geen kleding te kopen?

Verslaggever Nik Wouters in gesprek met Sabrine, die meedeed met de actie.

"Ik wist dat ik een yoga-shirt nodig had, dus die heb ik vooraf nog snel gekocht", zegt Sabrine, die meedeed met de actie. "De afgelopen drie maanden heb ik verder alleen tweedehandskleding gekocht of geruild met familie en vrienden."

Ze koopt voortaan niet zomaar nieuwe kleding nu de actie afgelopen is. "Ik denk wel twee keer na voordat ik beslis bij welke winkel ik iets koop."

Volgens initiatiefnemer Van den Akker weten maar weinig mensen hoe vervuilend de kledingindustrie is. "Mensen kopen gemiddeld vijftig kledingstukken per jaar. Dat heeft enorme impact op milieu, op CO2-uitstoot, water dat vervuild wordt, noem maar op."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Zo verslaafd zijn wij aan kleding

In de kledingwereld hebben ze in de omzet weinig gemerkt van de actie. "Het is een goed initiatief hoor, maar of je met niet-kopen de industrie minder vervuilend maakt is nog maar de vraag", zegt Edwin Belt van brancheorganisatie InRetail.

"Wij vinden het constructiever om maatregelen te nemen die concrete verbeteringen opleveren. Er wordt bijvoorbeeld al minder water gebruikt bij de productie van spijkerbroeken. Dat was 8000 liter voor een spijkerbroek, maar dat is al een heel stuk teruggebracht. Er wordt ook minder pesticide gebruikt en de samenstelling van verfstoffen is aangepast."

De actie om een zomer lang geen kleding te kopen wordt vandaag afgesloten met beurzen waarbij mensen hun oude kleding met elkaar kunnen ruilen. De initiatiefnemers zijn van plan volgende zomer de actie te herhalen, met een veelvoud aan deelnemers.

STER Reclame