Denk even aan die stapel kleren in je kast. Ooit gekocht en (bijna) nooit gedragen. En dus gooi of geef je ze uiteindelijk maar weg.
Wereldwijd kopen we steeds meer kleren en we dragen ze steeds minder vaak voordat we ze weggooien. De gemiddelde Nederlander koopt nu jaarlijks 46 stukken kleding en doet er 40 weg.
Waar deze 'kledingberg' allemaal toe leidt en of het anders kan, zie je in deze video:
In de kledingkast van de gemiddelde Nederlander vind je 173 kledingstukken, staat in een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Maar van die 173 kleren liggen gemiddeld 50 stuks al meer dan een jaar ongebruikt in de kast.
Volgens Irene Maldini, een van de onderzoekers, hoef je niet van de kledingindustrie te verwachten dat zij iets doet om de wereldwijde kledingberg kleiner te maken. "Uiteindelijk wil de industrie groeien en dat betekent meer kleren verkopen. Daarom is voor de consument de belangrijkste rol weggelegd om kledingverspilling te verminderen. Mensen moeten beseffen dat ze vaak al genoeg kleren hebben."
'Koop tweedehands'
Ze hoopt dat mensen veel vaker voor tweedehands kleding gaan kiezen als ze nieuwe kleren willen. "Tweedehands kleding heeft een imagoprobleem. Het vooroordeel is dat het vies is. Ook internationaal is er minder vraag naar tweedehands. Grote partijen worden vaak naar Afrika geëxporteerd, maar ook daar heeft men er steeds minder behoefte aan."
"Er moeten nieuwe businessmodellen komen voor tweedehandskleding, vooral online. Ieder merk werkt met eigen maten. Small, medium en large is overal weer anders. Daarom koop je online ook niet snel iets tweedehands. Maar webshops zouden bijvoorbeeld modellen met verschillende maten tweedehands kleren kunnen laten passen, zodat je meteen op foto's ziet of iets jou past", zegt Maldini.
Geen nieuwe babykleren
Zelf koopt Maldini ook zo min mogelijk nieuwe kleren. "Ik ga bijna bevallen en heb helemaal geen nieuwe babykleren gekocht. Alles heb ik tweedehands of van vrienden overgenomen. Ik heb alleen maar wat nieuwe kleertjes cadeau gekregen."
Ze staat niet alleen in haar pleidooi voor minder kleren. Ondertussen doen al meer dan 2500 mensen mee aan een actie om minstens drie maanden geen kleren te kopen. Het Nederlandse actieplatform Collaction riep mensen op tot deze slow fashion summer.