Koopkracht kromp in 2017 bij bijna helft van de Nederlanders

ANP

De koopkracht van de Nederlandse bevolking is in 2017 gemiddeld met een half procent gegroeid. Tussen individuele personen verschilt de koopkrachtontwikkeling flink. Lang niet iedereen ging er het afgelopen jaar op vooruit. Sterker nog: bij 46 procent van de bevolking nam de koopkracht juist af, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek berekend.

"Een matig resultaat als je kijkt naar de economische groei van het afgelopen jaar", zegt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS. Oorzaken hiervan zijn onder meer de stijging van consumentenprijzen en achterblijvende lonen.

Minder dan voorspeld

Op Prinsjesdag 2016 verwachtte het Centraal Planbureau voor 2017 nog een koopkrachtstijging van 1 procent voor het gemiddelde huishouden. Het is dus uiteindelijk maar de helft daarvan geworden. Dat komt doordat zaken toch anders uitpakten dan voorspeld, zoals dus de ontwikkeling van de lonen en de stijging van de prijzen.

Met koopkracht wordt hetgeen bedoeld wat je met je geld aan spullen en diensten kunt kopen. Stijgt de koopkracht, dan heb je doorgaans meer geld om te besteden.

Werkenden in loondienst gingen er wel iets op vooruit. Bij die groep steeg de koopkracht met 1,4 procent. Zij profiteerden van een aantal maatregelen die het kabinet in 2016 nam om de koopkracht te laten stijgen, zoals een verruiming van de arbeidskorting. Daarnaast profiteerden werknemers van de gunstige arbeidsmarkt.

Bij gepensioneerden daalde de koopkracht met gemiddeld 0,3 procent. Dat komt doordat de aanvullende pensioenen in tegenstelling tot de prijzen niet omhoog gingen.

NOS

Prinsjesdag

Aanstaande dinsdag op Prinsjesdag maakt het Centraal Planbureau (CPB) de zogenoemde koopkrachtplaatjes voor het komende jaar bekend. Daarin is becijferd welk effect de plannen van het kabinet hebben op de koopkracht van de Nederlandse bevolking.

Maar als individu word je hiervan volgens Van Mulligen niet veel wijzer. In de berekeningen van het CPB wordt namelijk geen rekening gehouden met veranderende situaties. "Terwijl die veranderingen, zoals promotie, een andere baan of het krijgen van kinderen, juist de meeste invloed hebben op de koopkracht van een persoon."

STER Reclame