Het dashboard van Instagram waarin gebruikers kunnen zien hoeveel tijd ze in de app doorbrengen Facebook

Ook Facebook en Instagram bieden nu inzicht in gebruik van hun apps

time icon

Zeggen mensen om je heen dat je te veel bezig bent met Facebook of Instagram? Vanaf nu kun je zelf eenvoudig bijhouden hoelang je eraan besteedt.

De twee socialemediaplatforms hebben een update aangekondigd in de vorm van een dashboard, waarin te zien is hoeveel tijd je bij ze spendeert. In de apps van Instagram en Facebook komt binnen het instellingenmenu een nieuw onderdeel, respectievelijk 'Jouw Activiteit' en 'Jouw tijd op Facebook'.

Hier kunnen gebruikers zien hoeveel tijd ze gemiddeld doorbrengen met de app. Ook kunnen ze dit per dag van de week bekijken. Verder is het mogelijk om na een aantal minuten of uren een herinnering in te stellen dat je te lang in de app actief bent. Bovendien kunnen notificaties voor een bepaalde tijd worden uitgezet.

Het dashboard van Facebook waarin gebruikers kunnen zien hoeveel tijd ze in de app doorbrengen Facebook

Daarmee lijken de updates op wat Google en Apple de afgelopen tijd op hun ontwikkelaarsconferenties hebben gepresenteerd. Het past dan ook in een grote tech-trend van bewustwording, een beweging die de naam time well spent heeft meegekregen.

Het idee hierachter is dat gebruikers (te) veel tijd doorbrengen op hun telefoons en dan vooral op sociale media. Dat moet anders, zeggen de mensen achter deze beweging. Zij vinden dat techbedrijven mensen verslaafd hebben gemaakt.

Verschil met Apple en Google

De maatregelen van Facebook en Instagram blijven beperkt tot de app zelf. Apple en Google bieden ook de mogelijkheid om na bepaalde tijd de app tijdelijk op slot te zetten. Verder bieden de twee telefoonmakers de mogelijkheid voor ouders om het gebruik door hun kinderen te reguleren.

STER Reclame