ProRail wil knalgele spoorwegovergangen, want dat is veiliger
Rinkelende bellen en rode verkeerslichten zouden de reiziger genoeg moeten waarschuwen voor een spoorwegovergang. Maar die maatregelen zijn nog niet veilig genoeg. De spoorwegbeheerder heeft nu een nieuw project uitgeprobeerd: een overweg knalgeel verven.
De proef is ontstaan uit de innovatiesamenwerking die ProRail heeft met onderzoeksorganisatie TNO. Zonder de buurt te informeren werd een overgang in Baarn geel geschilderd.
Zes weken later werd aan weggebruikers gevraagd wat ze van de overgang vonden. "Mensen lieten weten dat ze echt gingen nadenken bij het oversteken", zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom.
TNO-onderzoeker Remco Wijn laat weten dat er bewust voor de kleur geel is gekozen: "Het is geen alarmkleur zoals rood, dus mensen schrikken niet. Maar het is wel een kleur die mensen alert maakt."
Volgens Wijn wordt een overgang in de eerste plaats vooral zichtbaarder voor weggebruikers, zegt hij. In hoeverre dat mensen alerter maakt, is niet direct onderzocht. "Maar als slechte zichtbaarheid oorzaak is van onveiligheid, wordt het inderdaad veiliger."
ProRail-woordvoerder Eikelboom erkent dat niet iedereen in Baarn blij was met het banaangele vlak: "Een aantal vond het foeilelijk. Maar dan leg je uit dat het voor hun veiligheid is en dan begrijpen ze het. Er zijn wel meer dingen die niet mooi zijn. Ik denk ook niet dat veel mensen hoogspanningsmasten mooi vinden. Maar als ze er niet zijn, hebben ze geen stroom."
Zo veilig mogelijk
ProRail is tevreden over de proef bij de spoorwegovergang in Baarn en gaat ook andere overgangen geel schilderen. Momenteel wordt geïnventariseerd welke overgangen in aanmerking komen voor een likje verf. Wanneer die worden geverfd, is nog niet duidelijk.
Op de bredere overgangen met vier sporen zullen ook grijze 'vluchtvakken' worden geschilderd. Eikelboom: "Als mensen onverhoopt toch vast komen te zitten op een overgang, kunnen ze zo in ieder geval naar een veilige plek vluchten."
Hij benadrukt wel dat het geel schilderen van overgangen een tijdelijke oplossing is. De veiligste spoorwegovergang is geen spoorwegovergang, zegt ProRail: "De komende drie jaar willen we in ieder geval alle onbewaakte overgangen weghalen of beveiligen. Over dertig jaar moeten alle overgangen weg zijn. Dat kost alleen veel geld."
Het afgelopen half jaar waren er zeven dodelijke ongelukken op een spoorwegovergang. Jaarlijks zijn er tussen de 20 tot 50 incidenten op overwegen. Gemiddeld vallen er jaarlijks elf doden. Vorige week schreef de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) nog in een rapport dat het aantal slachtoffers van ongelukken bij of op spoorwegovergangen onacceptabel hoog was en omlaag moest. Bijvoorbeeld door spoorbomen te plaatsen die de hele weg afsluiten en door onbewaakte overgangen bewaakt te maken of anders op te heffen.
De overheid moest volgens de OVV meer ambitie tonen om het aantal ongevallen terug te dringen.