Ryanair-gedupeerde: 'Ik heb anderhalve dag gezocht naar een nieuw ticket'
Een groot deel van de 50.000 Ryanair-passagiers van wie de vlucht van volgende week is geannuleerd, heeft inmiddels een nieuw ticket gevonden of een financiële vergoeding geaccepteerd. De luchtvaartmaatschappij maakte woensdag bekend dat het in heel Europa vluchten annuleert vanwege een staking.
Sommigen zijn zelf op zoek gegaan naar nieuwe vliegtickets en betalen deze dus uit eigen zak. Zeker honderden passagiers dienden hiervoor al een schadeclaim in. Dat doen ze direct bij de vliegmaatschappij of bij een belangenorganisatie die voor passagiers compensatie probeert te regelen.
Een hoop spanning en stress, zo omschrijft Geraldine Schoolderman de afgelopen dagen. Zij vindt het schrappen van de vlucht van haar man behoorlijk balen. "Twee weken geleden hoorden we geruchten maar was de staking nog niet zeker. Zolang er niks vast staat, kun je als reiziger niets doen. Boek je al een andere vlucht, dan heb je het nakijken als het niet doorgaat."
Duurder ticket
Haar echtgenoot zou naar het Spaanse Málaga vliegen voor een vakantie met een vriend. Het tripje stond al een half jaar gepland, en gaat nu maar op het nippertje door, vertelt zijn vrouw.
Ze is anderhalve dag bezig geweest om een nieuwe vlucht te vinden. Met resultaat. Maar het gaat de vakantiegangers wel wat kosten: zo'n 200 euro per persoon meer dan het Ryanair-ticket. Ook vliegt haar man vanaf vliegveld Brussel-Zaventem, in plaats van het nabijgelegen Eindhoven Airport.
De alternatieve vlucht die Ryanair - kosteloos - aanbood, wees de Eindhovense af. De vlucht vertrok volgens Schoolderman in de avond en bood daarnaast geen garantie voor een plek. Een andere maatschappij bood vervolgens betere tickets.
Vanwege de extra kosten hiervoor zal Schoolderman een schadeclaim indienen. "Wij zijn immers de dupe van iets dat niet onze schuld is. Dat vind ik echt niet kunnen."
Schadeclaim
In Albufeira, Portugal, hoorde de Nederlandse Willem de Beer dat zijn terugvlucht is geannuleerd en dat hij de boel moest omboeken. Dat was makkelijk en kosteloos, aldus De Beer.
Wel moet het gezin door de nieuwe terugvlucht een dag eerder afscheid nemen van hun vakantie. De Beer is daarmee niet blij, net als zijn kinderen. "Maar ik heb tegen ze gezegd: jongens, ze staken niet voor niks, laten we eens kijken naar de oorzaak. En die vind ik best begrijpelijk. Dat ik er de dupe van ben, dat is dan maar zo."
Ondanks zijn begrip voor de situatie en een goede alternatieve vlucht, dient De Beer wel een schadeclaim in. "Ik ben flexibel maar dat wil niet zeggen dat ik er geen last van heb."