Zo veel vraag dat recruitmentbureau recruiter inschakelt voor recruiter

Aangepast
ANP

De krapte op de arbeidsmarkt is slecht nieuws voor werkgevers, maar goed nieuws voor werknemers. En niet alleen werknemers profiteren van het groeiend aantal te vervullen vacatures: recruitmentbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond.

In vijf jaar tijd verdubbelde het aantal bedrijven die zich specialiseren in personeelswerving en recruitment, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Van 1251 in 2013, naar 2473 in 2018.

Die groei heeft alles te maken met de aantrekkende economie. Volgens directeur Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group, een bureau dat onderzoek doet naar recruitment, werkt dat ook andersom. "Op het moment dat het minder gaat met de economie zijn er direct minder recruiters nodig. Van de ene op de andere dag kan er ineens geen werk meer zijn."

Niet alleen ict'ers

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt er ook voor dat recruiters actief worden in sectoren buiten de ict en de top van het bedrijfsleven. "We krijgen steeds vaker verzoeken van mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een kok of een leerkracht", zegt Thomas Verbeeck, algemeen directeur van headhunternetwerk Lintberg.

Zo zijn er recruiters die zich focussen op sectoren waarin de salarissen over het algemeen lager liggen, zoals onderwijs en de zorg. "Eerst dacht je er niet aan om een recruiter of headhunter in te huren voor een vacature met een salaris tussen de 30.000 en 50.000 euro", zegt Verbeeck. "Dat werkgevers in die sectoren inmiddels ook hulp zoeken, geeft aan hoe groot het personeelstekort is."

Ook een tekort aan recruiters

Naast het aantal bedrijven neemt ook het aantal recruiters binnen die bedrijven toe. "We zijn in een jaar tijd gegroeid van 100 naar 150 recruiters", zegt Lesley van Haren van Ambitious People Group. Ook kleinere bureaus groeiden flink. "Wij zijn afgelopen jaar gegroeid van 30 naar 40 recruiters", zegt Joris van den Beuken van Personato.

Door die groei merken bureaus zelf ook dat ze steeds lastiger aan geschikt personeel komen. Sterker nog: recruiters staan inmiddels zelf op het lijstje van 'krapte-beroepen' van het UWV.

Ook Verbeeck merkt dat vacatures voor recruiters steeds moeilijker te vervullen zijn. "We kregen recent nog een aanvraag van een recruitmentbureau die een recruiter wilde inschakelen om een geschikte recruiter te vinden."

Doorstromen

Voorlopig blijft er waarschijnlijk nog genoeg werk voor recruiters. "Het idee dat de vijver met geschikte kandidaten leeg raakt en daardoor het werk voor recruiters opdroogt, is een illusie", zegt Waasdorp. Volgens hem zijn er altijd geschikte kandidaten te vinden voor een baan. "Je ziet nu dat recruitmentbureaus zich gaan specialiseren, bijvoorbeeld in een bepaalde sector of in het aantrekken van buitenlands talent."

Mocht de economische groei wel tot een halt komen of zelfs teruglopen, dan zijn er volgens Waasdorp voor recruiters nog voldoende andere opties. "Velen zullen dan aan de slag gaan als loopbaancoach of doorstromen naar sales of HR."

Hoe wordt een recruiter betaald?

De meeste recruitmentbureaus en headhunters werken met van tevoren vastgestelde beloningen, zogenoemde fees. In de meeste gevallen is dat een percentage van het jaarsalaris van de geplaatste werknemer. Hoe hoog dat percentage is, hangt af van verschillende factoren.

"Bij werving- en selectiebureaus ligt het percentage vaak lager dan bij headhunters", zegt Verbeeck. Dat komt volgens hem doordat headhunters per opdracht actief op jacht gaan naar geschikte kandidaten, terwijl werving- en selectiebureaus minder actief op zoek gaan en vaak putten uit hun eigen database.

Volgens Verbeeck is 25 procent van het jaarsalaris een gebruikelijke beloning. "Tijdens de crisis zag je veel bureaus die hun diensten aanboden voor maar 20 procent. Op dit moment kan het in het topsegment zelfs oplopen tot boven de 30 procent."

Verder is het gebruikelijk dat de recruiter in drie fases betaald wordt. De eerste betaling vindt aan het begin plaats. Volgens Verbeeck was deze vooruitbetaling tijdens de crisis niet gebruikelijk. Veel bureaus werkten toen volgens het adagium no cure no pay.

De tweede betaling vindt plaats bij de presentatie van de geselecteerde kandidaten. De laatste betaling wordt pas voldaan als het bedrijf ook daadwerkelijk één van de kandidaten aanneemt.

STER Reclame