'Gedragsverandering nodig bij bezitters elektrische auto's'

NOS

Bezitters van elektrische auto's moeten bewuster hun auto gaan opladen. Niet met z'n allen tussen 18.00 en 22.00 uur, maar ook op andere momenten, bijvoorbeeld in de nacht. Gebeurt dat niet, ontstaan er problemen op het elektriciteitsnet en valt de milieuwinst door elektrische rijden toch tegen.

Deze boodschap komt van een hele club bedrijven en instellingen die zich bezighouden met elektrisch rijden en vooral met het opladen van de auto's. De provincies Gelderland en Overijssel willen de komende tijd in 44 gemeenten 4500 'slimme laadpalen' gaan installeren, waarmee dat opladen buiten de spitsuren makkelijker wordt.

"Nu gaat het nog, maar als het aantal elektrische auto's echt zo hard blijft doorgroeien, rijden er over een paar jaar een miljoen rond en dan is het niet handig als iedereen rond dezelfde tijd gaat opladen", zegt Matthijs Nieuwenhuis van Living Lab Smart Charging. De stichting zet zich in voor een efficiƫntere manier om auto's op te laden.

Als er heel veel vraag is, moet je gaan bijstoken in kolencentrales.

Matthijs Nieuwenhuis, Living Lab Smart Charging

Een mogelijk probleem is overbelasting van het elektriciteitsnet. "We hebben een degelijk net in Nederland en dat kan ook een hoop aan, maar niet als elektrisch rijden groot wordt en we allemaal in dezelfde uren willen opladen."

Daarnaast zou elektrisch rijden niet zo milieuvriendelijk zijn als het misschien lijkt, als iedereen rond dezelfde tijd de stekker aansluit. "Als er heel veel vraag is, red je het niet met het aanbod van wind- of zonne-energie en moet je gaan bijstoken in kolencentrales", zegt Nieuwenhuis. "Dan zorg je alsnog voor een enorme extra uitstoot. Het zou een gemiste kans zijn van het elektrisch rijden."

Het onderzoek naar het laadgedrag van elektrische rijders is een samenwerking van Enexis, Liander, Enpuls, Alliander, ElaadNL, Living Lab Smart Charging, de provincies Gelderland en Overijssel en 44 gemeenten. In totaal telt Nederland nu bijna 35.000 oplaadpalen. Enkele duizenden elektrische rijders laden op aan een slimme laadpaal.

Er is dus een gedragsverandering nodig bij de autobezitters, vindt het samenwerkingsverband. "Elektrische rijders zijn gewoontedieren, net als iedereen. Je komt thuis en gooit de auto aan de stekker. Dat kan straks nog steeds, maar hopelijk is het dan een slimme laadpaal die de auto gaat opladen buiten de piekuren en alleen als er duurzame energie beschikbaar is. De bestuurder kan dat via een app aan de laadpaal laten weten."

Nieuwenhuis geeft een voorbeeld: "Stel: je komt rond 18.00 uur thuis. Dan zou je kunnen beslissen om de auto een beetje bij te laden, zodat je kunt rijden in geval van nood. En de rest van de batterij laat je later die nacht opladen. Dat kun je instellen. Opladen met duurzame energie buiten de piekuren moet dan ook goedkoper zijn."

Drie jaar meten

De provincies Overijssel en Gelderland willen zo snel mogelijk 4500 slimme laadpalen gaan plaatsen. "Elektrische rijders kunnen er eentje aanvragen", zegt Nieuwenhuis. "We willen vervolgens drie jaar lang het gedrag van de gebruikers gaan volgen. Om zo meer te weten te komen over de wensen van elektrische rijders."

STER Reclame