ANP

Slob: NPO moet eigen geld inzetten om verdwijnen programma's te voorkomen

time icon Aangepast

Minister Slob vindt dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een deel van voorspelde bezuinigingen uit eigen zak kan opvangen. De minister constateert dat in de pot 'mediareserves' zo'n 35 miljoen euro zit, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. De Mediawet schrijft voor dat de publieke omroep zijn mediareserves moet inzetten "voor de bekostiging van media-aanbod".

Het kabinet kondigde in november aan dat de publieke omroep moet bezuinigen vanwege teruglopende reclame-inkomsten. Het bedrag was nog niet zeker, mogelijk zo'n 60 miljoen euro. Media-minister Slob maakte ook meteen duidelijk dat de omroep zelf met plannen moest komen om dit miljoenentekort op te vangen. "De bal ligt bij de NPO."

NPO-baas Shula Rijxman is tegen de bezuinigingen en vreest voor ingrijpende gevolgen, zoals minder aankoop van Nederlandse tv-producties, een versobering van het aanbod op thema-kanalen, een "minder divers media-aanbod" en de versobering van online-journalistiek. Op de radio zouden onder meer "gewaardeerde titels" verdwijnen en de kwaliteit van het nieuws op NPO Radio 1 zou afnemen, zo waarschuwde Rijxman, die spreekt van een onvermijdelijke ontslaggolf.

Slob wil betrokken worden

Slob neemt geen genoegen met deze plannen van de NPO. Hij wil betrokken worden bij keuzes die worden gemaakt, zo staat vandaag in de brief aan de Kamer. "De keuzes van de NPO kunnen namelijk van grote invloed zijn op de maatschappelijke relevantie van de landelijke publieke omroep."

Slob vindt dat de NPO vooral kijkt naar het schrappen of versoberen van programma's in plaats van met andere idee├źn komt, zoals het aanspreken van de eigen mediareserves. "Ik ga ervan uit dat hierdoor de programmering van de landelijke publieke omroep kan worden ontzien", stelt de minister.

Het is ook zeker dat de bezuinigingen doorgaan, zegt Slob. De kans bestond nog dat er toch meer STER-inkomsten zouden komen, maar dat is niet gebeurd. Het budget voor 2019 wordt 740 miljoen, een verlaging van 62 miljoen euro.

STER Reclame