Een kassa in een Britse supermarkt

Snoep moet weg bij de Britse kassa’s in strijd tegen overgewicht

Weersta de verleiding bij de kassa maar eens: vlak voor het afrekenen, als je boodschappen al op de band liggen, lonkt er een meter aan glimmende chocoladereepjes. Lukt het je om een van de reepjes vol suiker niet te pakken?

Als het aan de Britse regering ligt wordt die keuze straks mogelijk weggenomen door het invoeren van een verbod op snoep bij de supermarktkassa's.

Geen energiedrankjes meer

Het voorstel is onderdeel van een serie maatregelen die zijn aangekondigd om de steeds dikker wordende Britse bevolking op een gezonder dieet te krijgen. Er zijn vooral grote zorgen over de kinderen. Een op de drie heeft overgewicht of lijdt aan obesitas als ze de basisschool verlaten. Door de maatregelen moet dat aantal in 2030 zijn gehalveerd.

Volgens de Britse minister van Volksgezondheid is het momenteel haast onmogelijk om kinderen te beschermen tegen blootstelling aan ongezond eten. De maatregelen moeten "ouders de mogelijkheid geven om gezondere keuzes te maken", aldus de minister.

In het nieuwe plan staan meer vergaande actiepunten om snoep en snacks buiten bereik van kinderen te houden. De producten mogen bijvoorbeeld niet meer in vorm van 'twee halen, één betalen' worden verkocht. Ook mogen ze niet meer bij de ingang liggen. Verder moeten energiedrankjes met veel cafeïne volledig verboden worden voor kinderen.

Een ander voorstel is het verbieden van tv- en onlinereclame voor ongezonde producten gericht op kinderen. Bijvoorbeeld door zulke reclames pas na 21.00 uur uit te zenden. Ook moet er duidelijke informatie komen over voedingswaarde en calorieën bij alle gerechten in cafés en (afhaal)restaurants.

In het plan staat ook een richtlijn voor basisscholen. Die krijgen het advies een dagelijkse 'active mile' in te voeren: een wandeling van een mijl, omgerekend 1,6 kilometer. Daarnaast moeten de regels voor voedsel op scholen worden aangescherpt. Op Britse scholen wordt tussen de middag in de regel een warme maaltijd geserveerd.

Experts positief, supermarkten kritisch

Tegenover de BBC en The Guardian zijn veel verschillende voedingsexperts positief over de voorgestelde maatregelen.

Dat geldt niet voor voedselproducenten en supermarkten. Belangenclub Food and Drink Federation bekritiseert bijvoorbeeld het voorstel om reclames aan banden te leggen. De reclames ondersteunen juist "de gezonde, levendige en innovatieve markt voor eten en drinken, waar het Britse winkelend publiek dol op is", zegt de organisatie.

De maatregelen van de Britse regering zijn vooralsnog een plan, het is nog onduidelijk of en wanneer ze van kracht worden. De regering nodigt de komende tijd verschillende belangenorganisaties uit om hun mening over de voorstellen te geven.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl