Verstappen pareert kritiek met twee overtuigende trainingen
Max Verstappen beleeft een uitstekende aanloop naar de Grand Prix van Canada. De Red Bull-coureur zette op het 4,361 kilometer lange Circuit Gilles Villeneuve zowel in de eerste als de tweede vrije training de snelste tijd neer. In de tweede ging hij op hypersofts rond in 1.12,198 en dat was 0,130 rapper dan nummer twee Kimi Räikkönen, die daarvoor in zijn Ferrari dezelfde bandensoort gebruikte.
Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo bleef in Montreal lang aan de kant en kwam pas twintig minuten voor het eind van de beschikbare anderhalf uur de baan op. Na eerst wat 'testwerk' zette hij z'n voet op het gaspedaal om uiteindelijk op de derde trainingstijd uit te komen. Ricciardo was, eveneens op hypersofts, 0,405 langzamer dan Verstappen.
Mercedes-coureur Lewis Hamilton reed de vierde tijd (+ 0,579), maar dat deed de leider in de WK-stand wel op supersofts. Sebastian Vettel (Ferrari) en Valtteri Bottas (Mercedes) completeerden de topzes.
Competitief
Verstappen keek uiteraard met tevredenheid terug op zijn optreden in Montreal, maar hij wilde nog niet te veel conclusies verbinden aan zijn topposities na de trainingen. "De auto voelt goed en deed alles wat ik wilde. Maar we missen nog wel wat topsnelheid. Dat ik twee keer de snelste tijd rijd, zegt weinig. De vrijdag telt niet", liet de 20-jarige Limburger zich niet het hoofd op hol brengen.
Hij blijft Mercedes toch als de favoriet zien voor de poleposition, waarom zaterdagavond gestreden gaat worden. "Ze waren nu al erg snel. En morgen schroeven ze gewoon het vermogen weer op. Dan verliezen wij op het rechte stuk terrein op ze. Voor de race ziet het er niettemin - met de extra pk's door de upgrade van de Renault-motor - heel goed uit. We zijn in ieder geval competitief."
Onder hoge druk
Volgens verslaggever Louis Dekker is er veel vertrouwen bij Red Bull. "Het team denkt hier de strijd met Ferrari en Mercedes aan te kunnen gaan en het resultaat van deze training is een prima begin. Bovendien gelooft Ricciardo dat de hypersoft-banden het team zondag van pas kunnen komen omdat ze in Monaco erg goed werkten op z'n auto."
"De kwalificatie wordt weer de achilleshiel. Renault heeft een motorupgrade uitgevoerd. Maar die brengt geen halve seconde tijdwinst, eerder een tiende van een seconde. Dit is een circuit waar de coureurs de helft van de tijd vol gas rijden. Dus de 'party-modes' van Mercedes en Ferrari gaan weer vol open."
"Maar het belangrijkste is nu toch echt dat Verstappen de auto uit de muur houdt", vervolgt Dekker. "Zeker in de vrije trainingen tolereert het team dergelijke fouten niet meer. De getergde Verstappen moet onder hoge druk een vlekkeloos weekeinde leveren, maar wekt de indruk dat die pressie hem weinig doet."
Rijstijl niet aanpassen
Verstappen heeft dit seizoen nog geen foutloos weekeinde achter de rug. In Monaco verspeelde hij twee weken geleden een welhaast zekere podiumplaats door een crash in de laatste training.
Op de persconferentie werd hij door verschillende journalisten aangesproken op de vele incidenten, maar Verstappen peinst er niet over zijn rijstijl aan te passen.
"Ik word er heel moe van", zei Verstappen. "Het zou fijn zijn als er andere vragen worden gesteld. Ik wil niet meer terugkijken. Ik wil vooruit. Ik weet wat goed was, wat beter moet. Ik heb te weinig punten, maar dat ligt niet alleen aan mij."