Steeds meer mensen nemen trein: alle stations Amsterdam op de schop
Spoorbeheerder ProRail gaat alle stations in en rond Amsterdam op de schop nemen. Het bedrijf doet dat om de enorme groei van het aantal reizigers aan te kunnen en trekt voor dat project twee miljard euro uit.
De stations in en rond Amsterdam groeien de komende jaren hard. Zo groeit Amsterdam Centraal de komende tien jaar naar verwachting van 180.000 naar 280.000 passagiers per dag. Station Amsterdam Zuid groeit zelfs van 80.000 naar 240.000 reizigers. En ook de andere stations, zoals Amstel (van 40.000 naar 80.000), Sloterdijk (van 50.000 naar 110.000 reizigers) en het station van Schiphol (van 90.000 naar 185.000 reizigers) groeien hard.
Amsterdam Zuid
"We zijn heel blij met de groei op het spoor", zegt ProRail-directeur Pier Eringa. "We zien dat mensen steeds meer voor de trein kiezen, omdat de wegen vollopen. Bovendien is er een hele jonge generatie die niet kiest voor het bezit van een auto, maar een auto deelt en veel meer doet met het ov. Spoor is een heel duurzame manier van vervoer en we zijn blij dat we kunnen spijkeren aan het spoor en aan de stations."
Een van de stations waar de komende jaren veel gebeurt is station Amsterdam Zuid. Dat moet een station worden van "internationale allure". Het wordt drie keer zo groot als nu en qua voorzieningenniveau wordt het vergelijkbaar met Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. "Het is daar heel krap", zegt Eringa. "Dus moet je dat uitbreiden in de bestaande ruimte. Maar het aardige is: een set rails kan dezelfde capaciteit aan als vier tot vijf rijstroken op een snelweg."
Zorg voor het geld, en dan komt het voor elkaar
Ook de andere Amsterdamse stations gaan op de schop. Daar is het nu vaak zo druk dat er soms gevaarlijke situaties ontstaan. Eringa: "Er komt een enorme aanwas aan reizigers. Als het druk is op perrons, worden dat gevaarlijke perrons. Dat speelt bij Schiphol, maar ook bij Amsterdam. Dat pakken we aan, met langere en bredere perrons. Met andere roltrappen. Zodat er geen opstoppingen ontstaan."
Andere stations
Ook andere stations in Nederland worden vergroot of aangepast, zoals Assen, Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen. Dat is hard nodig, zegt Eringa. "De capaciteit is op dit moment in orde, maar dat moet over tien jaar ook zo zijn. En dan dreigt er toch een infarct in de Randstad en ook daarbuiten. We zullen infrastructuur bij moeten bouwen, perrons, rails. In het noorden bijvoorbeeld, verspijkeren we een miljard euro aan het spoor."
Volgens Eringa is ProRail er klaar voor om de plannen te verwezenlijken en klaar te hebben in 2028, over tien jaar dus. "We verspijkeren wat we beloven. De kritische factor is niet wat wij met de aannemer kunnen. De kritische factor is geld. Daarom ook een oproep naar Den Haag: laat ons maar lekker spijkeren. Zorg voor het geld, en dan komt het voor elkaar."