Weinig retailverdriet om Blokker: 'Het is geen love brand'
Ivo Landman
redacteur Online
Ivo Landman
redacteur Online
Vreselijk. Ik koop al mijn elektronica bij Blokker. Waar moet ik dan naar toe?
Een paar trouwe klanten reageren op sociale media emotioneel op de sombere berichten rond winkelketen Blokker. Het bedrijf heeft vorig jaar een historisch verlies geleden. Maar er heerst vooral veel gelatenheid in de reacties op Facebook. Veel mensen wijten de problemen aan de restyling die Blokker een paar jaar geleden heeft doorgevoerd.
Van sluiting of faillissement is helemaal geen sprake, maar in de reacties wordt daar al wel op vooruit gelopen. En die reacties zijn een stuk minder sentimenteel dan bij de ondergang van V&D, eind 2015.
Dat is wel begrijpelijk volgens retaildeskundige Kitty Koelemeijer van Nijenrode University. "V&D stond bijna voor een tijdperk. Hoeveel hadden we er daar nou van, van dat soort grote warenhuizen? Daarbij raken mensen een beetje gewend aan problemen bij winkels. Er is er al een tijdje een stroom aan slecht nieuws over Blokker."
Maar er speelt meer. Blokker is een sterk merk op het gebied van huis en huishouden, maar voor veel mensen is het geen love brand. "Zo'n merk waar je echt iets mee hebt. Die zijn bijna niet kapot te krijgen. Als mensen echt veel om Blokker zouden geven, kunnen ze zelf iets ondernemen om het merk overeind te houden. Door er massaal te gaan shoppen."
Alles wat je bij de Blokker koopt kun je ook elders krijgen.
Heeft de keten de plank misgeslagen met de restyling-operatie? Zo simpel is het niet, zegt Koelemeijer. "Er moest iets gebeuren. Je wilt een formule neerzetten die ook voor een jonger publiek interessant is. Dus het was goed om iets te veranderen, maar het heeft niet goed uitgepakt."
Veel mensen vergelijken Blokker met de snel groeiende winkelketen Action. Logisch, want de bedrijven voldoen deels in dezelfde behoefte bij het winkelpubliek. Al gaat de vergelijking niet helemaal op. Winkels als Action kopen restpartijen op en zitten aan de onderkant van de markt, Blokker richt zich op het middensegment met veel meer merkartikelen. "Daar past een hogere constante kwaliteit bij. Maar het is niet per definitie zo dat elk artikel dat Blokker verkoopt een hogere kwaliteit heeft dan wat Action verkoopt."
Om de concurrentie met de discounters aan te gaan heeft Blokker een aantal succesnummers uit het verleden weer teruggehaald. "De oude sudderplaatjes zijn weer terug bijvoorbeeld. Maar dat is niet genoeg. Alles wat je bij de Blokker koopt kun je ook elders krijgen."
Gezwalk
Koelemeijer vraagt zich af of het tij nog te keren is voor de keten. "De familie kan er geld in blijven pompen, maar dat heeft niet veel zin." De keten moet vooral goed nadenken over de strategie. "Hoe ze nog een toegevoegde waarde kunnen leveren. En doen waar je in gelooft. De afgelopen jaren was het vooral gezwalk."
Volgens Koelemeijer zou Blokker het beste kunnen proberen hét platform voor huis en huishouden te worden. Daardoor zouden ze het online-aandeel, nu 15 procent van de omzet, kunnen vergroten. "Maar daarnaast zou ik de winkelfilialen wel openhouden. Dan wordt het een platform online én in de winkelstraat."
Blokker wijst er in een reactie op dat heel veel klanten de vernieuwde winkels enorm waarderen. "We hebben nu ruim 400 vernieuwde winkels, daar hebben we weer veranderingen aangebracht", zegt een woordvoerder. "De schappen zijn veranderd, er is nieuw assortiment aangebracht. Dat is een continu proces."
Daarbij is het assortiment online enorm gegroeid. "We hebben ook een online marktplaats waar derden hun producten aan kunnen leveren. We werken daar keihard aan. De combinatie online en winkels blijft het speerpunt."