ANP

Winkelbedrijf Blokker Holding heeft over 2017 een nog groter verlies geleden dan een jaar eerder. Het verlies kwam uit op 344 miljoen euro, dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. De omzet daalde met bijna 400 miljoen tot 1,6 miljard euro.

Blokker begon vorig jaar met een grote reorganisatie omdat de omzet en winst al jaren zwaar onder druk staan. Onderdeel van de reorganisatie is het afstoten van winkelketens zoals Leen Bakker en Intertoys, die ook van de Blokker Holding waren.

Met het wegvallen van die ketens verklaart het concern een groot deel van het omzetverlies. Maar ook de Blokker-winkels zelf laten nog geen groei zien.

Het concern hoopt dat dit jaar herstel doorzet. "Gelukkig lijkt de trend aan het slot van het jaar langzaam doorbroken met omzetgroei door hogere bezoekersaantallen", zegt waarnemend bestuursvoorzitter Michiel Witteveen.

485 miljoen

Ondanks de forse verliezen, kan Blokker voorlopig verder met de reorganisatie. De holding weet zich verzekerd van een krediet van 485 miljoen euro tot 2021. En die tijd lijkt het concern nodig te hebben, want Blokker houdt ook voor dit jaar rekening met een verlies.

Of het jaar daarna wel winst wordt gemaakt, is de vraag. "Onze doelstelling voor 2019 zal ambitieus zijn", aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Hoewel het financieel zware tijden zijn voor het retailconcern, gaat het wel goed met de online verkopen. Via de webshop werd 25 procent meer verkocht. De online verkopen maken nu vijftien procent uit van de totale omzet.

Het wordt heel moeilijk voor Blokker.

Kitty Koelemeijer

Frank Quix, retailkenner en directeur van marktonderzoeker Q&A, had voor de bekendmaking van de jaarcijfers al door "dat ze diep-diep rood" zouden zijn. Hij sluit niet uit dat Blokker uiteindelijk V&D achterna gaat. "Het wordt een dubbeltje op zijn kant."

Ook Kitty Koelemeijer van de Nijenrode University is pessimistisch: "Blokker heeft een oude, trouwe doelgroep. Voor hen verkoopt Blokker die typische Blokker-producten als groene zeep, kookplaatjes en bakvormen, maar de jongeren krijg je daar de winkel niet meer mee in. Die zijn ook wat minder op het huishouden gericht en bovendien kun je die artikelen overal krijgen, zoals op internet. Het wordt heel moeilijk voor Blokker."

Grootste uitdaging

Volgens Quix wordt de grootste uitdaging voor de nieuwe directie: de keten weer onmisbaar maken bij het grote publiek. De vraag is of ze daar voldoende tijd voor krijgen van de aandeelhouders: de familie Blokker dus. Zij moeten geld bijleggen als er rode cijfers worden geschreven.

Hoelang willen zij nog geld steken in een bedrijf dat sinds 2014 al geen winst meer maakt? "De stekker eruit trekken? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan", zegt Quix. "Ze hebben te maken met werkgelegenheid van duizenden mensen. Daar moeten ze ook om denken."

STER reclame