YouTube komt met nieuwe muziekdienst, maar concurrentie is groot
Google en dochterbedrijf YouTube zijn tot veel in staat, maar het lukte de partijen tot nu toe niet om een goede plek te veroveren als muziekdienst. Daar moet verandering in gaan komen met YouTube Music, een dienst die moet gaan concurreren met Spotify en Apple Music.
Dat is geen makkelijk opgave. Spotify heeft wereldwijd 75 miljoen betalende gebruikers en Apple Music heeft er 50 miljoen. Van Google Play Music, de huidige muziekdienst van Google, zijn nooit cijfers bekendgemaakt (wat nooit een goed teken is).
Twee smaken
YouTube Music komt in twee smaken: een gratis en een betaalde variant van 9,99 dollar. Het is daarmee een directe aanval op marktleider Spotify, die ook dit model heeft; Apple Music heeft alleen een betaalde variant en de mogelijkheid om het drie maanden gratis te proberen. Het grote verschil: YouTube biedt ook heel veel muziekvideo's aan.
Daarnaast wordt de Google Assistent ingezet om aan de hand van je kijkgedrag op YouTube gepersonaliseerde afspeellijsten op te stellen. Dit soort functies moeten YouTube aantrekkelijker maken dan de concurrentie. De nieuwe dienst is vanaf 22 mei beschikbaar, maar het is nog onbekend wanneer die naar Nederland komt.
Tegelijkertijd heeft de gratis variant van YouTube Music ook een behoorlijk zwakke plek: het is niet mogelijk om op de achtergrond te blijven luisteren. Dat betekent dat je de app altijd moet hebben draaien om te kunnen blijven luisteren.
Google en dochterbedrijf YouTube heb een wat ingewikkeld verleden als het gaat om een streamingdienst. Zo populair als het normale YouTube is, zo impopulair zijn de betaalde varianten.
De huidige muziekdienst van Google, Google Play Music, moet uiteindelijk opgaan in YouTube Music. Om dit proces te versnellen kunnen gebruikers van Google's muziekdienst gratis gebruikmaken van YouTube Music.
Er is daarnaast nóg een nieuw abonnement: YouTube Premium. Naast de muziekdienst krijg je voor twee dollar extra per maand toegang tot alle door YouTube geproduceerde video's, zie je geen enkele reclame meer op het videoplatform en kun je video's downloaden en in de achtergrond afspelen. Het is de opvolger van het huidige YouTube Red-abonnement, dat in Nederland niet beschikbaar is.
Geruchten
YouTube werkt al geruime tijd aan deze nieuwe abonnementsmodellen. Rond de beursgang van Spotify werd het gezien als een potentieel gevaar, YouTube is en blijft een belangrijke speler.
De vraag is wel in hoeverre het erin bedrijf slaagt om echt op deze manier voet aan de grond te krijgen. Veel gebruikers zien YouTube toch vooral als het gratis platform. Tot nu toe lukte het niet om die denkwijze te veranderen.