NOS Nieuws

Spotify breidt opties gratis app uit in strijd tegen Apple Music

Voor het eerst in vier jaar verandert Spotify de manier waarop de gratis versie van de dienst werkt. Gebruikers die niet betalen, krijgen voortaan toegang tot vijftien gepersonaliseerde afspeellijsten waarin ze zelf mogen kiezen naar welk nummer ze luisteren. Dit moet gebruikers meer controle geven over hun muziekkeuze.

Op dit moment is het zo dat als je de muziekdienst gratis wil gebruiken, je veroordeeld bent tot de shuffle-functie. Dit betekent dat Spotify voor jou bepaalt welk nummer je op welk moment kunt beluisteren, al krijg je wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen van een specifieke artiest muziek te horen.

Dat is overigens niet helemaal verleden tijd, want buiten die vijftien afspeellijsten om ben je alsnog op de functie aangewezen. Daarnaast krijgen gebruikers de mogelijkheid om zelf afspeellijsten te maken, maar ook die nummers kun je alleen via de shuffle-modus afspelen.

Personaliseren

Nieuwe gebruikers krijgen daarnaast als ze voor het eerst de app openen, de mogelijkheid om aan te geven welke artiesten ze interessant vinden. Dit moet ertoe leiden dat de muziekdienst eerder een goed beeld van de interesses van gebruikers heeft.

Verder heeft de nieuwe gratis versie een modus waarmee het datagebruik wordt beperkt, bedoeld voor mensen met kleinere databundels.

Het is de eerste grote aankondiging van de muziekdienst sinds het bedrijf naar de beurs ging. Het is voor Spotify daarmee een belangrijk moment, omdat de druk groot is meer gebruikers aan te trekken en uiteindelijk winst te gaan maken. De muziekdienst is nog altijd verlieslijdend.

Spotify heeft daarnaast te maken met concurrentie van vooral Apple Music. Die laatste muziekdienst is nog lang niet zo groot als Spotify, maar heeft al wel 40 miljoen betalende gebruikers. Het van oorsprong Zweedse Spotify heeft er meer dan 70 miljoen en daarnaast nog 90 miljoen mensen die zonder betalen naar de dienst luisteren.

In de VS wordt er rekening mee gehouden dat Apple Music deze zomer Spotify daar voorbijgaat.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl