Een op vijf scholieren: niet op school uit de kast komen

Aangepast
ANP

Een op de vijf scholieren denkt dat het niet mogelijk is om op hun school eerlijk te vertellen dat je homo of lesbisch bent. Uit vandaag verschenen onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat iets meer dan de helft van de leerlingen in het voortgezet onderwijs vindt dat dat bij hen op school wel gewoon kan, hoewel vooral tegenover vrienden.

Driekwart van de ondervraagde scholieren heeft er geen moeite mee om homoseksuele jongens of lesbische meisjes tot hun vrienden te rekenen. 30 procent geeft aan het vies te vinden als twee jongens met elkaar zoenen. Voor twee meisjes ligt dat percentage op 19 procent. Die getallen zijn vergelijkbaar met de afkeer onder volwassenen.

"We zien dat de hele samenleving steeds positiever denkt over homoseksualiteit", zegt onderzoeker Lisette Kuyper van het SCP. "Ook op middelbare scholen. Leerlingen hebben minder moeite met zoenende koppels van hetzelfde geslacht en zien homoseksualiteit doorgaans niet als obstakel bij het sluiten van vriendschappen. Maar dat betekent nog niet dat het klaslokaal een veilige omgeving is om voor je oriƫntatie uit te komen." Zo denkt maar 12 procent van de scholieren dat je op hun school tegen iedereen uit de kast kunt komen.

Hoe zit het precies met de acceptatie van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders? We leggen het hieronder uit in een video:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Hoe Nederlanders denken over lhbt'ers

Hoewel in 2012 voorlichting over seksuele diversiteit verplicht werd, is de kijk van scholieren op homo- of bi-seksualiteit niet enorm verbeterd. Een onderwijsinstelling mag zelf bepalen hoe aandacht aan het onderwerp wordt gegeven.

De Onderwijsinspectie concludeerde in 2016 dat op 14 procent van de middelbare scholen nog geen voorlichting was. Scholen die wel voorlichting geven, doen dat vaak "incidenteel en fragmentarisch" en hebben nauwelijks inzicht in de effectiviteit.

Onderwijsinstellingen waar religie een grote rol speelt, zijn volgens lhbt-belangenorganisatie COC niet per se het probleem. "We maken ons vooral zorgen over scholen met een zekere onverschilligheid over diversiteit", zegt woordvoerder Philip Tijsma. "Ze gaan ervan uit dat het onderwerp bij hen niet speelt. Als leerlingen elkaar voor 'homo' uitschelden, zien ze daar bijvoorbeeld niet het probleem van in."

Beter trainen

Het COC wil dat docenten beter getraind worden om lhbt-acceptatie te bevorderen. "Want acceptatie begint op school", zegt voorzitter Tanja Ineke. "Basis- en middelbare scholen zijn verplicht om die te bevorderen. Uit onderzoek blijkt dat scholen wel met het onderwerp aan de slag willen, maar dat de kwaliteit van de lessen nog te wensen overlaat. Op docentenacademies wordt hier vrijwel geen aandacht aan besteed."

Volgens het COC en ontwikkelaars van een lesprogramma dat aantoonbaar werkt, presteren lhbt-scholieren op scholen die actief lesgeven om acceptatie en tolerantie te stimuleren beter in vergelijking met scholen die er geen aandacht voor hebben.