Amsterdam verdeeld over toerisme-aanpak: 'Busreisje Artis kan dus ook niet meer'
Geen vakantieverhuur meer in overbelaste wijken en geen opstapplaatsen meer voor rondvaartboten in het centrum. Het zijn slechts twee maatregelen van het plan van Amsterdam om de overlast door massatoerisme aan te pakken.
Niet alles op het anderhalve A4'tje is nieuw, benadrukt Bert Nap van Wijkoverleg d'Oude Binnenstad. Het bewonersplatform is vooral blij dat de algehele visie eindelijk zwart op wit staat. "Zoals dat de stad pas op de tweede plaats een toeristische bestemming is. Dat is de afgelopen jaren weleens anders geformuleerd in de gemeenteraad."
Nap ergert zich aan de "vertoeristisering" van de binnenstad. Hij vindt het dan ook verstandig dat de gemeente inzet op volumebeperking. Bijvoorbeeld dat een gids maximaal een groep van twintig personen mag rondleiden. En dat het zogeheten pretvervoer, zoals watertaxi's en bierfietsen, wordt teruggedrongen.
Toch is Nap sceptisch over de haalbaarheid van de lijst. "Ik zie heel vaak het woord handhaving staan. Maar daar moet ook geld voor zijn en of je dat uit de pot toerismebelasting kan halen, dat vraag ik me af." Van de verhoging van de toeristenbelasting tot 105 miljoen euro, het is nu zo'n 80 miljoen jaarlijks, is Nap niet onder de indruk.
Toerismedeskundige Stephen Hodes noemt het maatregelenpakket verfrissend. Vooral het voornemen om cruiseterminal PTA te sluiten, de touringcars buiten de ringweg A10 te houden en de aanmeerlocaties voor rondvaartboten buiten het centrum te krijgen. "Daar ben ik heel tevreden over."
De toerist zal nog altijd naar de binnenstad komen.
We moeten het volgens Hodes vooral zien als een tegemoetkoming aan de Amsterdammers. Het is volgens hem echter maar de vraag of het veel impact zal hebben op de drukte in stad. "De toerist zal nog altijd naar de binnenstad komen." Daarom pleit hij voor een bredere aanpak in de hele metropool. "Niet dat Airbnb alleen in het centrum niet meer mag en dat vervolgens Amstelveen volloopt."
'Is dit ook realistisch?'
Toerisme-ondernemingen reageren sceptisch op het nieuws. Zoals Sergio Segers, de woordvoerder van de Tourism Group, die rondvaarten en touringbusritten verzorgt in de stad. "Het is goed dat er maatregelen komen om de stad leefbaar te houden, maar is het ook realistisch? Je kan wel de mensen op een rondvaartboot laten stappen buiten het centrum, maar hoe gaan ze daar dan naartoe?"
Hij denkt dat de drukte zich zo alleen maar verplaatst. Wat zijn de alternatieven, wil Seger graag weten. Hij hoopt dat de branche en Amsterdam daarover samen om de tafel kunnen. "Hoe gaat dat allemaal in de praktijk straks? Er zijn nog veel vragen over de uitwerking. Touringcars buiten de ring houden betekent bijvoorbeeld ook niet meer met de bus op schoolreisje naar Artis."
Amsterdam moet vooral zijn imago als partystad aanpakken, vindt Nap. Volgens het bestuurslid van Wijkoverleg d'Oude Binnenstad trekt de stad nu nog te veel verkeerde toeristen aan.
Desondanks is hij blij dat de eerste stappen lijken gezet. Amsterdam wil met de lijst werk gaan maken van de toerismeproblematiek. Maar het blijft afwachten hoe dat in de praktijk uitwerkt. "Ik zie een heleboel zinnen staan: dit gaan we aanpakken. Toch weet ik gewoon dat ik na een paar weken weer te horen krijg: het is toch moeilijker dan we dachten."