Bij de mokkenfabriek

Harry and Meghans huwelijk is een miljoenenbusiness

  • Tim de Wit

    correspondent Groot-Brittannië

  • Tim de Wit

    correspondent Groot-Brittannië

Zo ver als je kunt kijken, zie je mokken. Aan lange tafels zijn zo'n twintig vrouwen ze één voor één aan het beschilderen. Harry and Meghan, Royal Wedding 19th of May staat erop. In allerlei verschillende kleuren. "Hier draait alles om mokken", zegt Emma Bridgewater, eigenaar van de in Stoke gelegen fabriek.

Duizenden verkoopt ze er deze weken, geleverd en verkocht door het hele land. "Al sinds de verloving bekend werd gemaakt, kwamen de verzoeken binnen. Nu al staan mensen in winkels met de vraag of ze snel moeten zijn. Wanneer ze uitverkocht zijn", zegt Bridgewater.

De koninklijke familie is niet alleen zeer geliefd bij veel Britten, het is ook big business. Dat is het normaal gesproken al, maar zo'n huwelijk geeft de Britse economie nog eens een flinke extra boost. Meer dan een miljard euro, verwacht een economisch onderzoeksbureau, levert het de economie op.

Cashen dankzij de 'Royal Wedding'

Want buiten alle merchandise, is er ook veel royaltoerisme, de verkoop van de uitzendrechten van het huwelijk en de horeca die op de dag van het huwelijk massaal zal profiteren.

"De koninklijke familie blijft iets magisch", zegt Emma Bridgewater. "Het voelt alsof we ze kennen, maar ondertussen zullen we nooit dicht bij ze in de buurt komen. En ze zijn een constante factor in onze levens, iets wat er altijd is."

  • Tim de Wit / NOS
    Kate Weil in The Biscuiteer koekjeswinkel
  • NOS
    Koektrommel met koninklijke koekjes
  • Tim de Wit / NOS
    Chocolaatjes
  • Suse van Kleef / NOS
    De mokkenfabriek

Ook in de sjieke Londense wijk Notting Hill komen winkels steeds massaler in de huwelijksstemming. Bij The Biscuiteer, een koekjeswinkel, hebben ze de hele etalage ingeruimd voor twee enorme Harry en Meghan-koeken. Harry gekleed in zijn legeruniform, waarin hij ook gaat trouwen, en Meghan in bruidsjurk.

Champagne en aardbeien

"Dit is zo belangrijk voor onze winkel", zegt manager Kate Weil. "Het zorgt voor zoveel meer klanten. We hebben een speciale Royal Wedding-koektrommel laten maken. Met koekjes in de vorm van een bruidstaart en van Windsor Castle." En ook al kost zo'n trommel omgerekend 50 euro, het schrikt nauwelijks klanten af. "Mensen houden hiervan. Britten zijn dol op bewaaritems."

Daarnaast is er geen klant te vinden die zich niet verheugt op 19 mei. "Het wordt geweldig", zegt Antonia. "We organiseren een groot feest in de tuin met champagne en aardbeien." Vooral het feit dat Meghan geen typisch Britse prinses is, bevalt. "Ze is Amerikaans, van gemengde afkomst. Daaraan zie je dat de koninklijke familie aan het moderniseren is." En een andere klant, John, vult aan: "Ze is niet zo uit de hoogte, dat vind ik leuk."

Met nog één week te gaan proberen Britse winkels, bedrijven en horeca een flink slaatje te slaan uit het koninklijke huwelijk. "Ze zijn gewoon ontzettend belangrijk voor onze economie. Het is meer dan alleen een sprookje", zegt Kate Weil.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl