'Krebbers was behalve een geweldige violist ook een vaderfiguur'

Aangepast
Herman Krebbers in 2001 ANP

"Herman Krebbers was dé concertmeester van het Concertgebouworkest, als we de afgelopen eeuw bekijken." Aan het woord is dirigent Jaap van Zweden, die in 1988 op 19-jarige leeftijd het concertmeesterschap van Krebbers overnam. Zondag zal Van Zweden een concert dirigeren dat is opgedragen aan Krebbers, die op 94-jarige leeftijd is overleden.

"Krebbers was absoluut een voorbeeld voor mij", zei Van Zweden in het radioprogramma Nieuws en Co. "Vooral in mijn beginperiode heeft hij een belangrijke rol voor mij gespeeld. Ik was 19 jaar en had geen idee wat voor verantwoordelijkheden er kwamen kijken bij het concertmeesterschap. Hij heeft me daar echt wel in gecoacht."

Volgens Van Zweden was Krebbers niet alleen een geweldig violist, maar ook een vaderfiguur voor het orkest. "Streng doch rechtvaardig en met een groot persoonlijk hart." Hij was ook persoonlijk betrokken bij de leden. "Bovendien heeft hij de vioolschool in Nederland op een hoger plan getild. Hij is daarin echt maatgevend geweest."

Het is heel bijzonder om de violen van het duo Krebbers en Olof in bezit te hebben.

Marcel Schopman, directeur van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds

Krebbers speelde ruim vijftig jaar op een viool van de Italiaanse maker Bergonzi. De viool is gemaakt in 1741. "Toen Krebbers stopte met spelen, wilden wij heel graag dat die viool in Nederland bleef", zegt Marcel Schopman, directeur van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds, dat kostbare instrumenten beschikbaar stelt voor muzikanten. Het fonds is opgericht door de violist Theo Olof, vriend van Krebbers.

"Wij zeggen altijd dat Olof en Krebbers de twee grootste Nederlandse violisten zijn van de vorige eeuw", zegt Schotman. "Het is heel bijzonder om de instrumenten van dat duo in ons bezit te hebben."

Krebbers' viool wordt momenteel bespeeld door de in Nederland gevestigde Russin Maria Milstein. Het instrument is tonnen waard, zegt Schotman.

Hij leerde mij hoe ik mij moest gedragen op het podium.

Concertviolist Emmy Verhey

"Zoals je ook moet weten hoe je met mes en vork moet eten, heeft Herman Krebbers mij de etiquette van het podium bijgebracht", zegt concertviolist Emmy Verhey. Zij was een jong talent, dat al op haar twaalfde doorbrak.

Vanaf 1963, toen zij 14 was, kreeg Verhey op het Amsterdamse conservatorium les van Krebbers. "Hij was toen een van de grote violisten van Nederland, dus het was bijzonder om van hem les te hebben. Hij leerde me hoe ik me moest gedragen op het podium. Dat ik de concertmeester een hand moest geven. Hoe ik mijn bladmuziek snel kon omslaan. Dat ik mijn viool niet moest stemmen tussen de delen door."

STER Reclame