NOS NieuwsAangepast

Waar komen al die nep-webshops toch vandaan?

Minimaal 1 op de 5 webshops is nep, denkt de Consumentenbond. Wereldwijd zijn er naar schatting 700.000 nepshops actief. Hoe kan het dat er online zoveel malafide winkels zijn?

De Consumentenbond liet na eigen onderzoek 850 malafide websites verwijderen. Op die websites werden vooral merkproducten aangeboden voor spotprijzen. De producten werden niet geleverd of bleken nep.

Webshopnamen overnemen

De werkwijze van de oplichters is inmiddels wel bekend, zegt Christian Branbergen van Dataprovider. Hij spoort fake webshops op. Volgens Branbergen kopen oplichters in een keer een groot aantal oude, vrijgekomen websites op. Zo'n oude domeinnaam vind jij als klant op Google namelijk sneller dan een heel nieuwe webshop.

Er zijn trucjes om nep-webshops te herkennen. NOS op 3 zet ze op een rij:

Dit kun je doen tegen nep-webshops

"We zien een netwerk van duizenden kleine dezelfde soort webwinkels, alleen met een ander merkje erop", zegt Branbergen. Dat zijn websites met vaak gekke namen, zoals Maastrichtsmannenkoor.nl. Maar de oplichters letten niet op de naam. "Aziaten, of waar ze ook zitten, spreken geen Nederlands."

Advertenties

De oplichters maken vervolgens slim gebruik van advertentietrucjes om mensen naar hun website te leiden. Ze adverteren onder meer op sociale media, Google en op betrouwbaar uitziende websites. "In de ideale wereld zouden advertentieaanbieders eerst controleren waar de advertenties naartoe gaan en of dat legitiem is", zegt Branbergen. Maar dat gebeurt volgens hem nu niet.

Neppe merkproducten worden bijvoorbeeld nog wel via Google aangeboden. Met die nepproducten adverteren via de zoekmachine mag volgens het Google-beleid niet, maar toch gebeurt het.

Google zegt advertenties te bekijken om er zo op te letten dat hun regels worden nageleefd. "Wanneer we op zo'n schending worden gewezen, treden we op", zegt een woordvoerder. Wel nuanceert het internetbedrijf zijn rol in de aanpak van malafide webwinkels. De zoekmachine zegt dat veel consumenten hun zoektocht naar een product helemaal niet op Google beginnen.

Kleine kans

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org vindt de uitspraak van de Consumentenbond te kort door de bocht. "Want het wekt de indruk dat 1 op de 5 webwinkels die wij dagelijks bezoeken frauduleus zijn"', zegt directeur Wijnand Jongen.

Volgens Jongen is de kans dat je zelf op een malafide website komt sowieso redelijk klein. "99 van de 100 websites die jij en ik bezoeken, zijn gewoon helemaal oké".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl