NOS NieuwsAangepast

Consument bespaart op mobiel: KPN op weg naar 10e jaar met omzetdaling

Telecomconcern KPN verkoopt steeds minder producten en diensten aan bedrijven en consumenten, maar het einde van de omzetdaling komt in zicht. Volgens het bedrijf duurt het nog een tot drie jaar tot het bedrijf weer gaat groeien.

Consumenten kopen vaker een los toestel en nemen daarbij een sim-only abonnement, blijkt uit de kwartaalcijfers. Vanwege nieuwe regels wordt de telefoon bij het abonnement als lening gezien en daardoor zijn klanten kritischer bij de koop van een toestel.

De financiële topman van KPN, voormalig minister van Financiën Jan Kees de Jager, is niet rouwig dat het bedrijf deze omzet verliest. "Nee, want aan het verkopen van handsets verdienen we niet echt", zegt De Jager in het NOS Radio 1 Journaal. "Dat klanten minder en minder dure telefoons kopen bij ons is niet zo erg. Met het abonnementsdeel gaat het goed."

Financiële topman Jan Kees de Jager

2018 lijkt het tiende jaar op rij te worden dat de omzet daalt. De afgelopen jaren heeft het bedrijf buitenlandse onderdelen afgestoten en liep in Nederland vooral de omzet op de zakelijke markt terug.

"Op een gegeven moment moet je weer door naar groei", zegt De Jager. "We investeren meer in gebundelde diensten en je ziet nu dat de omzetdaling steeds kleiner aan het worden is. We zijn het resultaat beetje bij beetje aan het verbeteren. De winstgevendheid is in ieder geval aan het verbeteren."

De winst liep met 35 procent op naar 98 miljoen euro. Er wordt bespaard op de kosten, onder meer door digitalisering. Daar gaat het bedrijf mee door. "Dat heeft natuurlijk ook het gevolg dat we dingen met minder mensen kunnen doen, maar dat is niet de doelstelling", zegt De Jager.

KPN-topman Maximo Ibarra

KPN heeft sinds kort een nieuwe topman. De Italiaan Maximo Ibarra is Eelco Blok opgevolgd. Volgens De Jager wil hij de strategie van het bedrijf niet radicaal veranderen.

"Ik verwacht niet dat de fundamenten van de strategie gaan veranderen. We kijken nu waar we de veranderingen kunnen versnellen, bijvoorbeeld bij de digitalisering."

De komst van Ibarra betekent dat er nu Engels gesproken wordt in de bestuurskamers van het Nederlandse telecombedrijf. De Jager: "We waren al wat gewend op dat gebied. 92 procent van onze aandeelhouders is Engels, onze leveranciers zijn bijna allemaal uit het buitenland. Dat we nu Engels spreken is niet het grootste verschil."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl