KPN voor het eerst onttroond als marktleider in vaste telefonie
KPN is niet meer de onbetwiste koning van de vaste telefonie. Concurrent Ziggo heeft op dit gebied nu meer consumenten als klant dan KPN, meldt onderzoeksbureau Telecompaper.
De voorganger van KPN, staatsbedrijf PTT, was het bedrijf dat miljoenen huishoudens aansloot op het vaste telefonienet. Er was zoveel vraag naar vaste telefoonlijnen dat sommige gezinnen maanden moesten wachten voordat ze konden worden aangesloten.
In de jaren '90 kreeg het bedrijf concurrentie, onder meer van buitenlandse partijen. Toch wist KPN de positie van marktleider vast te houden.
Ingehaald
De laatste jaren groeide Ziggo, mede dankzij fusies met UPC en Vodafone Nederland. Het bedrijf had in het laatste kwartaal van 2017 een marktaandeel van 41,9 procent. KPN zit daar met 41,1 procent nu onder.
Er zijn nu nog ruim 6 miljoen vaste telefoonaansluitingen in Nederland. In 2015 waren dat er nog 300.000 meer.
Wel betalen, niet gebruiken
Bij veel mensen zit vaste telefonie in het pakket met internet en televisie dat ze van hun telecomprovider afnemen. Sommigen betalen wel voor de vaste lijn, maar ze gebruiken hem niet. "Het gebruik neemt fors af", zegt Chiel Boerrigter van Telecompaper. "6 procent betaalt wel voor de vaste lijn, maar heeft er geen telefoon op aangesloten. Slechts 22 procent van de mensen gebruikt de lijn nog dagelijks."
De komende jaren nemen meer mensen afscheid van hun vaste telefoon, verwacht Telecompaper. In 2022 hebben ruim 800.000 mensen hun abonnement opgezegd, is de voorspelling.