Onderzoeksraad: veiligheid Schiphol ondergeschikt aan groei

Aangepast
ANP

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een gevoelige tik uitgedeeld op de vingers van Schiphol en het ministerie van Infrastructuur. Volgens de raad staat veiligheid nog altijd niet voorop.

Vorig jaar zei de raad dat Schiphol weliswaar niet onveilig is, maar dat de grenzen van de groei wel in zicht komen. Er moet volgens de raad veel gebeuren om de veiligheid ook voor de toekomst zeker te stellen. Met die waarschuwing hebben Schiphol en het ministerie veel te weinig gedaan, zegt OVV-voorzitter Tjibbe Joustra. "We zien een discussie over het aantal vluchtbewegingen, het milieu en het geluid. Allemaal zeer terecht. Maar we zien te weinig een discussie over veiligheid."

Volgens de raad is het tijd voor een principiƫle discussie over de toekomst van de luchthaven. "Op Schiphol is een patroon zichtbaar dat de betrokken partijen eerst nieuwe veiligheidsrisico's accepteren en vervolgens maatregelen nemen om de negatieve gevolgen voor de veiligheid te beperken. Die aanpak moet doorbroken worden."

Joustra noemt als voorbeeld het uitbreiden van een centrum voor de overslag van vracht. "Dat is een uitbreiding die betekent dat er veel meer vrachtvliegtuigen dan tot nu toe de baan moeten kruisen. Het toenemen van het aantal kruisingen is vanuit het oogpunt van veiligheid onwenselijk. Maar pas na de uitbreiding wordt de vraag gesteld: 'hoe gaan we iets doen aan het toegenomen aantal kruisingen?'. Dus eerst wordt een risico genomen, en pas later wordt gekeken naar hoe ermee om te gaan. In plaats van de vraag te stellen: hoe voorkomen we eigenlijk het risico?"

500.000 vluchten

Ook wijst de Onderzoeksraad erop dat de discussie over Schiphol nu vooral over de grens van maximaal 500.000 vluchten per jaar gaat. "Na decennia van groei, steeds weer nieuwe maatregelen nemen voor nieuwe risico's en maximaal benutten van marges, is het debat over de grootste luchthaven van Nederland vooral een getalsmatige discussie geworden."

Daar is best wat op af te dingen, vindt de Onderzoeksraad. Zo worden bijna 20.000 niet-commerciƫle vluchten niet meegerekend bij het maximale aantal vliegbewegingen, terwijl die voor de veiligheid wel degelijk van belang zijn.

Het ministerie van Infrastructuur laat weten al druk met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad bezig te zijn. Wel zal de minister de sector erop aanspreken dat ze "het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid ter harte nemen en er werk van maken. Voordat er sprake kan zijn van groei moet veiligheid op Schiphol zijn geborgd."