Kamer verdeeld over uitbreiding Lelystad, actiegroepen voelen zich 'geschiphold'
Partijen in de Tweede Kamer zijn er niet van overtuigd dat Lelystad Airport binnenkort open kan. Ze reageren verdeeld op het oordeel van de Commissie MER dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan doorgaan met de plannen om in 2020 het nieuwe Lelystad Airport te openen.
D66-Kamerlid Paternotte vindt dat eerst duidelijk moet worden of vluchten vanaf Schiphol verplaatst kunnen worden naar Lelystad. "Anders heeft het vliegveld wat ons betreft geen bestaansrecht", zegt hij. Hij wil dat op Schiphol alleen de vluchten gaan vertrekken die echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie en op Lelystad de vakantievluchten. "Er moet ook nog goedkeuring uit Europa komen, dus we kunnen nu nog geen besluit nemen over de opening van Lelystad Airport", aldus de D66'er.
'Heel slecht plan'
De Commissie MER oordeelt dat het rapport over de geluidsimpact voldoet aan alle eisen. Tegelijkertijd wordt geconstateerd dat het langdurig laagvliegen een "aandachtspunt" is. GroenLinks-Kamerlid Kröger: "Het is een heel slecht plan om een nieuw vliegveld op te tuigen voor 45.000 vluchten."
Ze verwacht dat de laagvliegroutes voor heel veel overlast gaan zorgen voor een groot deel van Nederland. "Niemand durft garanties te geven dat in 2023 er geen laagvliegroutes meer zijn, omdat het luchtruim dan geordend is", stelt Kröger.
Ook ChristenUnie-Kamerlid Bruins wil de zekerheid dat het luchtruim na de herindeling in 2023 genoeg ruimte biedt voor Lelystad om zonder laagvliegende vliegtuigen te kunnen bestaan. "Omwonenden moeten erop kunnen vertrouwen dat een overheid luistert naar bezwaren en daar zoveel mogelijk aan tegemoetkomt."
Vooral voor die vakantieganger is dit dus goed nieuws.
De VVD is juist blij met de positieve beoordeling van de Commissie MER. "Dat is hard nodig, want de luchtvaart groeit. De economie floreert en we gaan nu eenmaal graag met het vliegtuig met vakantie. Vooral voor die vakantieganger is dit dus goed nieuws", zegt VVD-Kamerlid Dijkstra.
Ook zijn coalitiegenoot, CDA-Kamerlid Amhaouch, is tevreden: "Deze positieve beoordeling door de MER-commissie is een goede basis voor de opening van Vliegveld Lelystad in 2020."
Volgens hem is de opening van Lelystad Airport belangrijk om Schiphol te ontlasten. "Dit is een flinke stap in die richting, want om recht te doen aan de zorgen van belanghebbenden, moeten we kunnen bouwen op objectieve informatie."
Ook Schiphol is uiteraard tevreden met het rapport. Topman Jos Nijhuis zegt tegen Luchtvaartnieuws.nl dat hij ervan uitgaat dat Lelystad Airport in 2020 geopend kan worden en dat daarmee ruimte ontstaat op Schiphol zelf.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dendert maar door.
Milieu- en bewonersorganisaties reageren met verbijstering op het oordeel van de commissie MER. Ze voelen zich 'geschiphold'.
"Wij zijn in tranen", twittert de stichting HoogOverijssel. "De commissie heeft slechts oog voor de belangen van het ministerie, schept een ongehoord precedent met een vrijbrief voor laagvliegen en zet een half land in de herrie." HoogOverijssel zegt zich te beraden op juridische stappen om de uitbreiding van Lelystad Airport alsnog tegen te houden.
Volgens actiegroep Red de Veluwe "rammelt het milieueffectrapport aan alle kanten". "Er ontbreekt informatie en er is gerekend met verkeerde cijfers. Nergens staat wat het effect is op het milieu, alleen of het aan de norm voldoet of niet. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dendert maar door en zadelt inwoners van Gelderland en vier andere provincies op met massa's laagvliegende vliegtuigen."
Red de Veluwe zegt verder dat er met een door de actiegroep opgestelde lijst met gevonden fouten in het MER nauwelijks iets is gedaan. Ook is de actiegroep verontwaardigd dat is gebleken dat ambtenaren van het ministerie regelmatig contact hebben met medewerkers van Schiphol. "Die ambtenaren helpen mee met het opstellen van het milieueffectrapport en moeten dat ook zelf controleren. Zoals de slager die zijn eigen vlees keurt."