Suiker is smaak en smaak blijft koning. Hoe kun je dan minderen?

tijd van publicatie Aangepast
Hollandse Hoogte / Jaco Klamer
Geschreven door
Paulus Houthuijs
redacteur Online

Suiker is een stof waar mensen van genieten. We zijn zo gewend aan suiker in eten en drinken uit de schappen, dat een te forse reductie ervan risicovol is voor de fabrikant. Maar voor onze gezondheid zou minder suiker een stuk beter zijn.

Het Diabetesfonds is nu een 'suikerterugroepactie' begonnen. Online kunnen mensen etaleren welke producten volgens hen te veel fructose, glucose of andere vormen van suiker bevatten. Uit onderzoek in opdracht van het fonds blijkt dat mensen hun suikerinname zwaar onderschatten. Mensen denken dagelijks zo'n 40 gram (tien klontjes) te consumeren, maar het is gemiddeld 120 gram (30 klontjes), zegt het Diabetesfonds.

Wat daar gevaarlijk aan is, zie je in deze video van NOS op 3:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Zoet je bord leegeten

De branchevereniging van supermarkten, CBL, juicht de actie van het Diabetes Fonds toe. "De kritiek dat we sneller suiker en vet moeten reduceren, trekken wij ons aan", zegt directeur Marc Jansen. Desondanks zet de sector vooral in op stapsgewijs afbouwen. "Want de consument is gewend geraakt aan suiker."

Een gezonder alternatief verkoopt niet automatisch beter. "We willen bijvoorbeeld minder suiker in ketchup, maar wat als dat ten koste gaat van de smaak?", zegt hoogleraar voeding en stofwisseling Sander Kersten. "Bedrijven willen wel reduceren, maar als het niet goed smaakt, is de consument niet meer blij. Het is een lastige spagaat."

Nou is ketchup niet een product dat de gemiddelde Nederlander dagelijks eet. Volgens Kersten valt er meer winst te behalen bij bijvoorbeeld ontbijtgranen, zoals muesli. Sommige mensen eten dat iedere ochtend, terwijl ze misschien niet weten dat er in deze producten relatief veel suiker zit. Dat mag best een onsje minder, zegt de hoogleraar.

"Op dit moment ben je beter af met volkorenbrood dan met de meeste ontbijtgranen. Natuurlijk zal je het proeven zodra er minder suiker in zit, maar dat is een keuze die de fabrikant moet maken." Uiteindelijk zal de consument er wel aan wennen, denkt Kersten.

En wie dat niet ziet zitten, kan altijd zelf nog de suikerpot thuis opendoen en een paar scheppen toevoegen.

De voedsel- en horecasector heeft overigens al een afspraak over het verminderen van zout, calorieën vet en suiker. Ze hebben een lijst met doelen opgesteld voor eind 2020. Volgens CBL-directeur Jansen liggen de partijen op schema.

Dat wil niet zeggen dat overmatig suikergebruik na 2020 verleden tijd is, zelfs als alle de reductieplannen slagen. Daarvoor blijft de zoetigheid te lekker. "Zo zijn we geprogrammeerd", zegt Kersten. "Een jong kind lacht meteen als hij suiker krijgt." Maar structureel te veel consumeren kan bijdragen aan overgewicht en diabetes.

Zijn er alternatieven?

Natuurlijk zijn er andere zoetstoffen die suikers kunnen vervangen. Toch hebben die vaak niet precies dezelfde smaak als suiker. Tel daarbij op dat suiker bijvoorbeeld ook een conserverende werking heeft. Niet alle vervangers bezitten die kwaliteit.

CBL doet daarom een beroep op de wetenschap om met goede alternatieven te komen. Tegelijk doet de supermarktbranche ook een oproep om de geslaagde alternatieven met elkaar te delen.

Op de gezondheid van de samenleving moet je niet concurreren.

CBL-directeur Marc Jansen

"Soms zijn die technieken namelijk gepatenteerd", zegt Jansen. "Denk bijvoorbeeld aan de suikervrije ontbijtkoek van Peijnenburg." Dit is volgens hem een voorbeeld van een goed werkend alternatief dat de hele branche verder kan helpen. "Op de gezondheid van de samenleving zou je niet moeten concurreren."

Uiteindelijk is bewustwording bij de consument volgens Kersten misschien wel het belangrijkste. Want als je echt minder suiker wilt eten, moet je de voedingslabels op producten vergelijken. "Uiteindelijk zijn het de mensen die zelf de keuze maken of ze bijvoorbeeld havermout kopen in plaats van suikerrijke ontbijtgranen."

STER Reclame