Diabetesfonds begint 'Suikerterugroepactie'

Aangepast
ANP

Nederlanders krijgen elke dag gemiddeld dertig suikerklontjes binnen, waar de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om een hoeveelheid van niet meer dan 12,5 (vrouwen) en 15 (mannen) klontjes te eten. Dat concludeert het Diabetesfonds na onderzoek. De stichting houdt een zogenoemde 'suikerterugroepactie' en spreekt van "alarmerende" onderzoeksresultaten.

Tijdens de actie kunnen consumenten op de site van het fonds producten aanklikken waarin onnodig veel suikers zitten. Zo krijgt de voedingsindustrie een signaal, zegt het Diabetesfonds.

In opdracht van het fonds werden duizend mensen gevraagd naar hun suikerinname. De deelnemers dachten dat ze dagelijks zo'n tien suikerklontjes (veertig gram) consumeren, maar dat blijkt volgens het Diabetesfonds gemiddeld dus 30 klontjes (120 gram).

Minder voor de hand

Die onderschatting komt volgens de stichting doordat er volop suiker wordt toegevoegd aan producten. Ook bij minder voor de hand liggende artikelen, zoals ontbijtgranen, muesli, zuiveldranken en 'gezonde' tussendoortjes zoals granenrepen, maar ook in vruchtensappen en kant-en-klare sauzen.

Ruim een miljoen Nederlanders hebben diabetes type 2 en er komen er ruim duizend per week bij, zegt het Diabetesfonds. De hoge gemiddelde suikerinname is een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van deze ziekte.

'Bekijk de etiketten'

Hanneke Dessing, directeur van het Diabetesfonds, zegt dat producenten van voedsel vaak suiker toevoegen omdat we met zijn allemaal gewend zijn geraakt aan zoetere smaken. "Ook wordt soms suiker toegevoegd om de structuur van een product te beïnvloeden, bijvoorbeeld bij koek of snoep, of voor de houdbaarheid van het product."

Dessing zegt dat het bedrijfsleven wel stappen heeft gezet, bijvoorbeeld met frisdranken, maar "het mag allemaal wel wat sneller". Ze noemt het ook problematisch dat in folders bijvoorbeeld nog vaak met producten wordt geadverteerd waar veel suiker in zit. Ze adviseert klanten om de etiketten beter te bestuderen.