EPA

Facebook wordt iets transparanter (maar blijft gewoon data verzamelen)

tijd van publicatie Aangepast

Het moet voor gebruikers van Facebook duidelijker worden welke persoonlijke informatie is verzameld door het platform. Het bedrijf heeft hiervoor het instellingenmenu in zijn mobiele app op de schop gegooid. Naar eigen zeggen voegt Facebook hiermee bijna twintig verschillende overzichten samen tot één menu. Veel van de zaken die veranderen waren al mogelijk, maar moeten nu beter vindbaar zijn.

De veranderingen komen op een gevoelig moment, aangezien Facebook kampt met een groot privacyschandaal. Eerder deze maand werd bekend dat in 2014 zonder toestemming van 50 miljoen Amerikaanse Facebook-gebruikers data is verzameld door de Britse firma Cambridge Analytica. Desondanks claimt het platform dat er al een tijdje aan wordt gewerkt, en dat de afgelopen weken het belang van de vernieuwingen onderstrepen.

Lastig te vinden

Het platform zegt de afgelopen tijd kritiek te hebben gekregen dat instellingen omtrent privacy, beveiliging en advertenties lastig te vinden waren. Het nieuwe overzicht moet hier verandering in brengen. Op deze plek is onder meer te vinden welke informatie is gedeeld en de mogelijkheid om deze te verwijderen. Ook zijn hier de persoonlijke gegevens te beheren die worden gebruikt om gebruikers advertenties te tonen.

Daarnaast introduceert het platform 'Toegang tot jouw gegevens', waar gebruikers een overzicht krijgen van alle informatie waar het platform over beschikt - denk aan openbare berichten en reacties. De informatie die hier staat kan tevens worden verwijderd. Ook is het mogelijk hier een kopie van je eigen Facebook-archief te downloaden (een mogelijkheid die al langer bestaat en waar de laatste dagen veel gebruik van is gemaakt).

In de komende weken gaat Facebook ten slotte beter uitleggen welke data het bedrijf verzamelt en hoe dit wordt gebruikt.

Signaal aan de politiek

Het vernieuwen van de instellingen betreft een cosmetische ingreep. Facebook verandert niks aan wat het van je verzamelt, maar wil hierover wel transparanter zijn. Het is ongetwijfeld deels bedoeld als signaal richting de politiek dat het bedrijf alle kritiek van de afgelopen tijd serieus neemt. Of het voldoende is, blijft de vraag.

Daarnaast speelt mee dat op 25 mei in de Europese Unie de nieuwe privacywet ingaat: de Algemene verordening gegevensbescherming (de AVG).

STER Reclame