Ireen Wüst
NOS SchaatsenAangepast

Wat is schaatsster Wüst nog waard?

Ireen Wüst is de succesvolste Nederlandse olympiër ooit. Onlangs behaalde ze in Pyeongchang nog haar vijfde olympische gouden medaille met winst op de 1.500 meter.

En toch staat de achttienvoudig wereldkampioene (zes keer WK allround, twaalf keer WK afstanden) straks op straat. Haar werkgever Justlease (dat zich een dag later zelfs helemaal uit het schaatsen terugtrok) vertelde haar niet door te willen met het boegbeeld van de ploeg. Reden? De 31-jarige Brabantse zou te oud zijn.

"Ik ben met stomheid geslagen", stelt sportmarketeer Frank van de Wall Bake. "Ik heb de pretentie dat ik de wereld een beetje ken, maar dit kan ik niet begrijpen."

Twee jaar

Een zesde olympische gouden plak zit er voor Wüst hoogstwaarschijnlijk niet meer in. Ze wil in principe nog maar twee jaar schaatsen, dus Peking 2022 komt dan te laat. Maar is de gelauwerde Goirlese dan meteen niet meer zo interessant voor sponsors?

Van de Wall Bake gelooft daar niets van. "Ze heeft nog steeds een hoge PR-waarde. Een prima ambassadeur voor je ploeg. Ze kan het woordvoerderschap innemen, clinics geven, jonge talenten begeleiden."

"Het zou een bedrijf sympathie geven als het in zee gaat met Wüst. Ze is beleefd, ze zal nooit een kwaad woord spreken. Voor een verzekeringsmaatschappij zou dat juist weinig risico moeten betekenen om in haar te investeren."

Onzekerheid

Schaatsen is nog altijd immens populair in Nederland, maar grote sponsors lopen niet warm voor de sport. Wüst had al eens eerder moeite de juiste werkgever te vinden. In 2015 startte ze noodgedwongen haar eigen, sponsorloze, ploeg Team4Gold die na een periode van flinke onzekerheid uitmondde in Justlease.

Ireen Wüst, met Koen Verweij en coach Rutger Tijssen bij de presentatie van Team4Gold

Sven Kramer, eigenaar van vier olympische titels, luidde onlangs in Studio Sportwinter nog de noodklok over het wegvallen van sponsors in het schaatsen. "Als je er heel zwart-wit naar kijkt, zit 97 procent van de Nederlandse schaatsers over drie weken in de WW."

"Zo veel succes, zo dominant en zo'n fantastische sport. We verkopen hier ook ons land. En toch moeten over drie of vier weken de sporters met de collectebus rond", aldus Kramer in de olympische studio in Pyeongchang.

Dubbeltje

Volgens Marcel Beerthuizen, eigenaar van het marketingbureau Bigplans, is in dezen een taak weggelegd voor de KNSB. "Als bond moet je de spelregels bepalen. Maar er komt iedere twee jaar een plan, waar vervolgens niets mee gebeurt. De bond laat zijn oren hangen naar partijen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten."

Dat laatste is Beerthuizen een doorn in het oog. "Nog meer stickers, nog meer kleinere bedragen. Gaat dit nog wel over topsport? Je hebt grote, gecommitteerde bedrijven nodig, zoals Jumbo, die zich inzetten voor de sport."

Pijn

Beerthuizen vervolgt: "De bond moet naar de lange termijn kijken en een structuur bouwen die duurzaam is en die waarde vertegenwoordigt. Dat kost tijd en doet misschien één of twee jaar pijn."

"Schaatsen is Thialf, EK's, WK's. In veel sporten zijn alleen de Olympische Spelen belangrijk. Juist bij schaatsen niet. Na voetbal is het de populairste sport. Zodra er ijs op de grachten ligt, is iedereen weer in de ban."

Met Wüst komt het overigens ook volgens Beerthuizen wel goed. "Daar is ze veel te waardevol voor. De aantrekkingskracht is nog enorm."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl