NOS Nieuws

Petitie voor snelle trein naar Berlijn: 'Maak het juiste doen makkelijker'

  • Esther Hendriks

    redacteur Bureau Berlijn

  • Esther Hendriks

    redacteur Bureau Berlijn

Met de trein sta je binnen drie uur in Parijs en binnenkort ben je in vier uur vanuit Amsterdam in Londen. Maar naar Berlijn duurt het al gauw 6,5 uur. Dat moet sneller en goedkoper kunnen, vindt Pelle Berting, die zelf vaak naar Berlijn reist. Zijn petitie voor een snelle treinverbinding naar de Duitse hoofdstad heeft inmiddels bijna 3500 handtekeningen.

Het is een doel van de NS en ProRail: een volwaardig alternatief zijn voor het vliegtuig. Voor korte trajecten binnen Europa moeten mensen vaker de trein gaan nemen dan het vliegtuig, zei ProRail-directeur Pier Eringa eerder. Vooral omdat dat beter is voor het milieu.

Locomotiefwissel

Volgens Berting "wordt het je nu te moeilijk gemaakt het juiste te doen". Met het vliegtuig ben je binnen een uur in de Duitse hoofdstad. Ook zijn vluchten vaak goedkoper dan de trein. Dat erkent ProRail-directeur Eringa: "Het spoor moet goedkoper worden, anders prijst het zichzelf de markt uit".

Maar hoe komt het eigenlijk dat de treinen naar Parijs en Londen wel snel zijn en die naar Berlijn zo traag? Een van de redenen is de locomotiefwissel bij de grens, zegt een woordvoerder van NS. "Het Duitse en het Nederlandse spoor gebruiken verschillende soorten stroom. Daarom moet de locomotief worden verwisseld bij Bad Bentheim en dat kost tijd."

Treinen naar Frankrijk en Groot-Brittannië, zoals de Thalys, zijn zo ontworpen dat ze in verschillende landen kunnen rijden.

Als we kleine stations overslaan, moeten andere treinen dat opvangen.

NS-woordvoerder

De grootste winst is echter te behalen door tussenstations in beide landen over te slaan. De intercity van Amsterdam naar Berlijn stopt ook in plaatsen als Hilversum en Almelo en ook in Duitsland krijgt de trein niet altijd veel vaart.

De NS voert op dit moment wel gesprekken met de Deutsche Bahn om de verbinding tussen de hoofdsteden te verbeteren, maar veel concreets is daar nog niet uitgekomen. "Als we kleine stations overslaan moeten andere treinen dat opvangen, dat is voor ons de puzzel."

Berting weet nog niet bij hoeveel ondertekenaars hij zijn petitie gaat aanbieden aan de NS en staatssecretaris Van Veldhoven van infrastructuur. Hij denkt wel dat de politiek moet ingrijpen. Volgens hem is het daarvoor nu het goede moment. "Zeker als je kijkt naar de ophef rond de uitbreiding van de luchthavens Schiphol en Lelystad."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl